رژیم دین اورنیش

رژیم دین اورنیش

رژیم دین اورنیش آرشاویر طاهری

تعريف

رژیم دین اورنیش كه بر عبارت بيش‌تر بخوريد، وزن كم كنيد تأكيد دارد، بيش‌تر از محصولات گياهی كم‌چرب، روغن‌ها و كربوهيدرات ساده تشكيل شده كه فرد به‌وسيله‌ی آن بدون اين‌كه احساس گرسنگی و خالی بودن معده كند، بتواند وزن كم كند.

اصلي‌ترين بخش رژیم دین اورنیش استفاده از سبزيجات بيش‌تر و محصولات گوشتی كم‌تر است

اين رژيم هم‌چنين بر روش‌های كاهش استرس و انجام تمرينات ورزشی تأكيد می كند. دين اورنيش، نه تنها اين روش رژيمی را برای كاهش وزن توصيه می كند، بلكه عقيده دارد كه می تواند بعضی از انواع بيماری های قلبی را از بين برده يا از آن‌ها پيشگيری كند.

در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید

منشاء رژیم دین اورنیش

دين اورنيش استاد پزشكی بالينی در دانشگاه كاليفرنيا، سان فرانسيسكو و يكی از پزشكان آن منطقه است كه در رشته هنر از دانشگاه تگزاس فازغ‌التحصيل شد و پس از آن به دانشكده پزشكی هاروارد رفت. او آموزش‌های پزشكی بيش‌تری در بيمارستان عمومي ماساچوست ديده است. دين اورنيش موسس و رئيس انستيتو تحقيقات پزشكی پيشگيری در كاليفرنيا است.

هنگامی كه دكتر دين اورنيش دانشجوی پزشكي بود، به بيماري‌های قلبی علاقه زيادی پيدا كرد. در سال 1978 او شروع به انجام تحقيقات درخصوص بيماران مبتلا به اختلالات قلبی عروقي كرد. او رژيمی را ابداع كرد  كه چربی بسيار كم داشت و كاملاً از مواد گياهی تشكيل شده بود.

سپس اثرات آن را روی علايم گزارش‌شده توسط بيمارانش مورد بررسی قرار داد. بيماران هم‌چنين تعداد زيادی از تكنيک های كاهش استرس را آموختند. او پس از مطالعه خود متوجه شد كه اين رژيم در تعدادی زيادی از افراد باعث كاهش علايم بيماری شده است.

اين در واقع ابتدای تحقيقات دكتر دين اورنيش روی رژيم كم‌چرب همراه با مقادير كم گوشت بر كاهش وزن، سلامتی و بيماری های قلبی بود. اين تحقيقات پايه رژيم “بيش‌تر بخوريد، وزن كم كنيد” او شدند.

در طول ساليان، دكتر اورنيش كتاب‌های متعددی منتشر كرد و رژیم دین اورنیش را با اسامی مختلف به مردم توصيه نمود. تمام اين رژيم‌ها بر يک اساس بودند.آن‌ها تغييرات كوچكی كرده و اندكي تفاوت داشتند.

به‌عنوان مثال، رژيم پيشگيری از بيماری های قلبی عروقی دكتر اورنيش حاوی مقدار كمی گوشت يا ماهی است؛ در حالی كه رژيم بهبودی بيماری های قلبی او كاملاً گياهخواری است.

شرح رژیم دین اورنیش

دكتر اورنيش رژيم “بيش‌تر بخوريد، وزن كم كنيد” ( رژیم دین اورنیش ) را به‌گونه‌ ای تنظيم كرده كه گزينه‌های متعددی داشته و از قوانين و محدوديت‌های شديد تبعيت نمی كند.او عقيده دارد كه چون مردم اهداف متفاوتی دارند كه از كاهش وزن متوسط گرفته تا بهبودی بيماری قلبی متغير است.

هيچ رژيم خاصی نمی تواند برای همه قابل استفاده باشد. او هم‌چنين بر تغييرات كلی سبک زندگی تأكيد می كند، كه نه‌تنها شامل مواد غذايی مصرفی می شود، بلكه بر كاهش استرس، تمرينات ورزشی متوسط و در صورت امكان ترک سيگار نيز تأكيد دارد.

اصلي‌ترين بخش رژیم دین اورنیش استفاده از سبزيجات بيش‌تر و محصولات گوشتی كم‌تر است. برای افرادی كه مي‌خواهند وزن خود را تا حدی كم كنند، اين به معنی استفاده از مقادير كم گوشت مرغ لخم يا ماهی در كنار شير بدون چربی و سفيده‌ی تخم‌مرغ است. اما كسانی كه وضعيت‌شان وخيم‌تر است، بايد كاملاً رژيم گياهخواری داشته باشند (يعنی اين‌كه اصلاً گوشت و محصولات حيوانی مصرف نكنند).

در رژیم دین اورنیش مقدار خيلي كمی چربی دارد؛ به‌عبارت ديگر كم‌تر از 10% كالری كل از چربی تأمين مي‌شود.

رژیم دین اورنیش |  بر عبارت بيش‌تر بخوريد، وزن كم كنيد تأكيد دارد | بهزیستن

در انواع سخت‌تر رژيم فرد اصلاً نبايد از مغزها، دانه‌ها و آواكادو استفاده كند و فقط مصرف مقدار كم روغن ماهی به‌طور روزانه مجاز است؛ چون بعضي تحقيقات نشان داده‌اند كه استفاده از اين روغن سودمند بوده و از بيماری های قبلی پيشگيری می كند.

غذاهايی كه مصرف آن‌ها توصيه می شوند تقريباً شامل تمام ميوه‌ها و سبزی ها هستند. اما آن‌هايی كه مصرف‌شان خيلی تأكيد شده شامل سبزيجات برگی، محصولات سويا و غلات كامل هستند. غلات كامل حاوی ويتامين‌ها و مواد معدنی هستند كه با فرآيندكردن آن‌ها از بين می روند. اين مواد غذايي عبارتند از برنج قهوه‌ ای، سبوس جو و سبوس گندم.

اين محصولات كند تر ازغلات فرآيند شده توسط بدن تجزيه می شوند؛ به‌عبارت ديگر انرژی آن‌ها كندتر از غلات فرآيند شده آزاد شده و برای مدت طولانی تری در دسترس بدن است.

بخشی از رژيم غذايی كه حاوی غذاهای فرآيند شده و محصولات حيوانی است معمولاً كالری بيش‌تر و چربی زيادتری نسبت به غذاهای ساده‌تری كه عمدتاً از سبزيجات، غلات كامل، ميوه‌ها و سويا تشكيل شده‌اند،دارد.

به‌ عبارت ديگر فرد می تواند مقدار بيش‌تری غذا مصرف كند، در حالی كه كالری و چربی كم‌تری وارد بدن او می شود. اين كليد عقيده‌ ای بود كه دكتر اورنيش در رژيم اورنیش عنوان میکرد، يعني بيش‌تر بخوريد، اما هنوز وزن كم كنيد. استفاده بيش‌ترازغذاهای كم‌كالری به آن معناست كه معده فرد پر است و از احساس گرسنگی در وی جلوگيری مي‌شود.

رژيم دین اورنيش نه‌ تنها برغذاها تأكيد دارد، بلكه توصيه‌های نيز برای تغيير سبک زندگی می كند. او توصيه می کند كه روزانه 30ـ20 دقيقه فعاليت ورزشی متوسط مثل پياده‌روی انجام شود. او هم‌چنين پيشنهاد می كند كه تغييرات كوچكی در سبک زندگی ايجاد شود، از قبيل انجام ورزش بيش‌تر مثل دورتر پارک كردن ماشين برای رسيدن به مقصد يا استفاده از پله‌ها به جای آسانسور.

اين نوع تمرينات ورزشی روزانه می تواند كالری مصرفي را بيش‌تر كرده و به فرد در كاهش وزن كمک كند.

تكنيک های كاهش استرس يكی از اجزای مهم تغييرات سبک زندگی هستند. او عقيده دارد كه حتی اگر دقايقی صرف يوگا، تنفس عميق يا مراقبه شود، می تواند اثرات مفيدی بر سلامت جسم و ذهن داشته باشد. او هم‌چنين به صراحت توصيه می كند كه افراد سيگار را ترک كنند.

عملكرد

رژیم دین اورنیش می تواند برای كاهش وزن يا اهداف ديگر زندگی سالم از قبيل پيشگيری و بهبودی بيماری های قلبی عروقی استفاده شود.

مزايا

از آن‌جايی كه اين رژيم عمدتاً از محصولات گياهی تشكيل شده است، به‌نظر می رسد كه حاوی مقادير زيادی از تركيبات مفيد برای سلامتی از قبيل آنتی اكسيدان‌ها و فيبرغذايی بوده و موادی كه برای سلامتی مضر هستند، از قبيل چربی و كلسترول، را به ميزان كمی دارد.

با پيروی از توصيه‌های ورزشی فرد می تواند از مزايای زياد آن‌ها بهره ببرد. 30ـ20 دقيقه پياده‌روی در روز به‌جای كم تحركی مطلق می تواند اثرات زيادی بر سلامتی فرد گذاشته و حتی احتمال مرگ زودرس را به نصف می رساند.

با  وجودی كه رژيم اورنيش در كاهش وزن و ارتقای سلامت عمومی مؤثر است، اما در تحقيقات ديده شده كه اين رژيم می تواند از بيماری های قلبی عروقی پيشگيری كرده و حتی آن‌ها را بهبود بخشد.

دكتر اورنيش و همكارانش تحقيقات زيادی انجام داده‌اند تا بتوانند نشان دهند رژيم گياهخواری مطلق آن‌ها نه‌ تنها می تواند از بيماري‌های قلبی پيشگيری كند و از شديدترشدن آن‌ها بكاهد، بلكه می تواند وضعيت رگ‌های خونی را بهبود بخشيده و اجازه دهد جريان خون با كفايت بيش‌تری در آن‌ها صورت پذيرد.

رژیم دین اورنیش هم‌چنين معتقد است كه می تواند در پيشگيری و بهبود ساير بيماری ها از قبيل سرطان پروستات مؤثر باشد.

ارائه انواع رژیم های لاغری در سایت بهزیستن کلیک کنید رژیم اتکینز ، رژیم گروه خونی ،
رژیم گیاهخواری ، رژیم حاملگی و ..


Dean Ornish