رژيم ميوه خواری

رژيم ميوه خواری

رژيم ميوه خواری آرشاویر طاهری
رژیم میوه خواری در سایت بهزیستن

تعریف

رژیم میوه خواری یكی از رژیم‌های گیاه­خواری مطلق است كه در آن فقط باید از میوه‌های تازه استفاده شود.

منشاء رژیم میوه خواری

رژیم میوه خواری تاریخچه‌ ای صدها ساله و یا حتی بیش‌تر دارد. لئوناردو داوینچی (1519-1452) در نوشته‌های خود عنوان كرده كه میوه‌ خوار بوده است. به‌رغم دیدگاه عمومی كه عقیده دارند مردمان اولیه عمدتاً گوشت‌خوار بوده‌اند، اما شواهد علمی وجود دارد كه نشان می‌دهد رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً از میوه‌ها، مغزها و انواع توت‌ها تشكیل شده بود. بعضی از مربیان مذهبی چنین می‌گویند كه آدم و حوا اولین افراد میوه‌خوار بوده‌اند.

در سایت بهزیستن علاوه بر موارد فوق شواهد زیادی مبنی بر میوه‌خوار بودن مردم در سده‌های 1800 و 1900 وجود دارد. در اغلب این اسناد تاریخی، افرادی كه میوه‌خوار بوده‌اند بعد از ماه‌ها یا سال‌ها رژیم قابل قبول دیگری را انتخاب می‌كردند. یكی از رهبران مذهبی و سیاسی هندوستان به‌نام ماهاتما گاندی (1948-1869) برای مدت شش ماه میوه‌خوار بوده و پس از آن به رژیم گیاه­خواری روی آورد.

شرح رژیم

رژیم میوه خواری نوعی رژیم گیاه­خواری است كه در آن فقط از میوه‌ها استفاده می‌شود. تعریف میوه اغلب اوقات در بین میوه‌خواران فرق می‌كند. بعضی از آن‌ها فقط میوه‌های گیاهان و درختان را مصرف می‌كنند، اما بعضی دیگر انواع توت‌ها را هم در رژیم خود گنجانده‌اند.

تعدادی هم تعریف خود را وسیع‌تر كرده‌اند و مغزها و دانه‌ها را هم مصرف می‌كنند؛ گاهی هم دیده شده افراد غذاهایی را استفاده می‌كنند كه معمولاً در دسته سبزیجات قرار می‌گیرند، از قبیل انواع فلفل‌ها، گوجه‌فرنگی، خیاروآواكادو.

یكی دیگر از انوع رژیم میوه خواری حاوی  غلات هم است. یكی از تعریف‌های رژیم میوه خواری این است كه فرد رژیمی داشته باشد كه بیش از 50% آن‌را میوه تشكیل دهد. در پایگاه اینترنتی «ماورای گیاه­خواری» رژیم میوه خواری به گونه‌یی توصیف شده كه حداقل 75% غذاها از میوه باشد (هم‌چنین غلات و مغزها گنجانده شده‌اند) و بقیه آن‌ها از سبزیجات خام تشكیل شده است.

اغلب میوه‌خواران از میوه خام و تازه استفاده می‌كنند و كم‌تر میوه كنسروی، یخ‌زده یا فرآیندشده مصرف می‌كنند. تعداد محدودی از آن‌ها سبزیجات برگ سبز یا سبزیجات ریشه‌ ای و یا هردو آن‌ها را هم مصرف می‌كنند.

میوه‌خواران از هفت گروه اصلی میوه‌های خود را انتخاب می‌كنند كه عبارتند از:

  • میوه‌های اسیدی: مثل مركبات، آناناس، توت‌فرنگی، انار، كیوی، قره‌قاط و سیب ترش.
  • میوه‌های میخوش (ترش و شیرین): سیب شیرین، گیلاس‌های شیرین، تمشك، زغال اخته، هلو، گلابی، پاپایا (انبه هندی)، انجیر، زردآلو و انبه.
  • میوه‌های شیرین: موز، انگور، هندوانه، خربزه و خرمالو.
  • مغزها: گردو، بادام، بادام هندی، پسته، میوه كاج و فندق.
  • دانه‌ها: آفتابگردان، كنجد و كدو حلوایی.
  • میوه‌های خشك‌شده: خرما، انجیر، زردآلو، سیب، كشمش، آلو، موز و قره‌قاط.
  • میوه‌های روغنی: آواكادو، نارگیل و زیتون.

بسیاری از میوه‌خواران عقیده دارند كه كیفیت میوه‌های موجود در اغلب مغازه‌ها بسیار ضعیف است و این مساله به‌خاطر استفاده از مواد شیمیایی، كودها، حشره‌كش‌ها و سموم به‌كار رفته و برداشت میوه‌ها قبل از رسیده‌شدن كامل آن‌ها است. آن‌ها توصیه می‌كنند كه از میوه‌های ارگانیك استفاده شود كه عمدتاً هم در جاهای محدودی به فروش می‌رسند.

رژیم میوه خواری در سایت بهزیستن ارائه انواع رژیم

یكی از نویسندگان میوه‌خوار به‌نام دیوید ولف می‌گوید كه بهتر است در یك زمان فقط یك میوه مصرف شود و قبل از استفاده از یك میوه دیگر 45 دقیقه فاصله وجود داشته باشد. انجمن میوه‌خواران توصیه می‌كند كه حداقل بین مصرف میوه‌های مختلف 90 دقیقه فاصله باشد.

اگر فرد بعد از استفاده از یک نوع خاص میوه هنوز احساس گرسنگی می‌كند، باید مقدار بیش‌تری از همان نوع میوه را استفاده كند تا گرسنگی‌اش برطرف شود.افراد تحت رژیم باید فقط در زمان گرسنگی میوه بخورند و می‌توانند به هر مقداری كه گرسنگی‌شان برطرف شود میوه استفاده كنند.

این افراد خودشان می‌توانند تشخیص دهند كه چه زمانی سیر می‌شوند، چون اشتهایشان از بین رفته و ناگهان حس می‌كنند خیلی زیاد میوه خورده‌اند؛ پس از آن هم دیگر اشتهایی برای آن نوع میوه ندارند. به عقیده ولف این یك روش پیغام‌رسانی بدن است تا غذاخوردن متوقف شود.

بنا به گفته‌ی وی اگر فردی در یک زمان بیش از یک نوع میوه مصرف كند، این احساس نمی‌تواند چندان مؤثر عمل كند.

فردیكه فقط از میوه استفاده می‌كند، نیازی به نوشیدن آب ندارد و تمام آب مورد نیاز بدن در میوه‌ها موجود است. اگر در رژیم غذایی فردی كمتر از 100% میوه باشد، نیاز دارد كه از آب استفاده كند. بعضی از میوه‌خواران یک روز هفته را روزه‌داری می‌كنند. این افراد باید مقدار كافی آب مصرف كنند كه معمولاً 10 لیوان در روز است.

انواع میوه های مصرفی این رژیم

میوه‌هایی كه می‌توانند در هر زمانی استفاده شوند عبارتند از موز، نارگیل، زیتون ارگانیک، آواكادو رسیده،‌ هر نوع مغز خام و آب لیمو، تنها میوه‌یی كه باید از نیمه شب تا 3 صبح استفاده شود، میوه‌هایی هستند كه فرد هوس می‌كند، به علاوه مقدار كمی آب (در صورت نیاز) و آب لیمو.

بسیاری از افراد تحت این رژیم بعد از چندین ماه یا چند سال آن‌را قطع می‌كنند، چون ادامه رژیم برای‌شان خیلی سخت می‌شود. علت مشكل آن‌ها هم وسواس زیاد نسبت به غذاها، انزوای اجتماعی، مشكلات روانی و گرسنگی زیاد است.

برای دریافت رژیم به صفحه اصلی و سامانه دریافت رژیم مراجعه کنید.

به همین دلیل مردم، بیش‌تر از رژیم‌های پر میوه استفاده می‌كنند كه حاوی 75ـ50% میوه است. بقیه رژیم حاوی سبزیجات است و شامل لوبیاها برای تأمین پروتئین نیز می ­شود.

در بعضی موارد، رژیم فقط از غذاهای خام تشكیل شده است، در حالی‌كه در سایر موارد می‌تواند شامل غذاهای پخته‌شده از قبیل سیب‌زمینی هم باشد.

انزوای اجتماعی

اغلب پایگاه‌های اینترنتی ویژه رژیم میوه خواری تأكید می‌كنند كه این افراد در اجتماع دچار مشكلاتی می‌شوند. اغلب این مشكلات به‌خاطر آن است كه میوه‌ خواران می‌خواهند از جریانات اجتماعی به دور باشند و با عمل خود مواردی را به مردم ثابت كنند؛ مثل دفاع از حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست و یا مواردی از قبیل صلح طلبی یا مراقبه. در آمریكارژیم میوه خواری یا گیاه­خواری به‌عنوان جریان اجتماعی و سیاسی تلقی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد درگیری و مشاجره در بین خانواده‌ها، دوستان و حتی اجتماع گردد.

«افرادی كه به‌تنهایی زندگی می‌كنند و دوستانی ندارند می‌توانند به‌راحتی رژیم غذایی خود را عوض كنند و بنابراین آن‌را جزیی از زندگی خود می‌نمایند». این جمله توسط دو نفر از میوه‌خواران به‌نام‌های لورنس و مایكل سارتوریوس در پایگاه اینترنتی‌شان ثبت شده است.

آن‌ها هم‌چنین می‌گویند: «برای اغلب مردم غذاخوردن با خانواده و دوستان یك مساله اجتناب‌ناپذیر است و ما باید رژیم آن‌ها را طوری تنظیم كنیم كه كمترین تداخلات را با سایر مردم داشته و آنهارا زیاد منزوی نكند. افراد تحت رژیم جوان‌تر ممكن است مشاجرات بیش‌تری با خانواده و دوستان خود داشته باشند و این امر باعث شود مجبور و به ترك رژیم خود شده و همانند بقیه مردم غذا بخورند».

افرادی كه با این مشكلات مواجه می‌شوند، طبق توصیه سارتوریوس باید قبل از شروع رژیم میوه­خواری تمام حقایق مربوط به آن و شرایط خود را در نظر بگیرند.

آن‌ها می‌توانند برای اطرافیان توضیح دهند كه امروزه مردم گرایش زیادی به مصرف غذاهای سالم پیدا كرده‌اند و از آن‌جایی كه مشكلات سلامتی و بیماری‌های زیادی امروزه مردم را درگیر كرده است كه همگی می‌توانند در اثر تغذیه ناسالم ایجاد شده باشند (مثل چاقی، بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و كلسترول خون)، این رژیم می‌تواند در تخفیف عوارض این مشكلات مؤثر باشد. هم‌چنین می‌توانند توضیح دهند كه از مزایای ویژهرژیم میوه خواری یا گیاه­خواری طول عمر بیش‌تر و زندگی سالم‌تر است.

رژیم میوه خواری

عملكرد

هم‌چنان كه انواع زیادی از رژیم‌های گیاه­خواری به‌وجود آمده‌اند، دلایل زیادی هم برای ایجاد آن‌ها ارایه شده است. یكی از دلایل این است كه با كشتن حیوانات برای مصارف غذایی مخالفت شود؛ دلیل دیگر مخالفت با استفاده از هر نوع محصولی است كه از منابع حیوانی تهیه شده باشد.

سایر دلایل عبارتند از مخالفت با از بین‌بردن هر نوع گیاه یا ماده غذایی، مزایای سلامتی این رژیم، ملاحظات زیست محیطی و عقاید مذهبی. عمده‌ترین عملكرد رژیم گیاه­خواری و به‌ویژهرژیم میوه خواری این است كه باعث ارتقای سلامتی و انرژی فرد می‌شود.

وقتی كه فرد بهرژیم میوه خواری عادت كرد، از لحاظ فیزیكی، ذهنی، احساسی و معنوی سالم‌تر می‌شود.

انجمن میوه‌خواران می‌گوید كه افراد میوه‌خوار بدن متعادلی خواهند داشت و سردرد كمی احساس می‌كنند و یا اصلا دچار سردرد نمی‌شوند، مقاومت آن‌ها نسبت به بیماری‌ها زیادتر شده و درد را بهتر تحمل می‌كنند؛ عوارض سالمندی در آن‌ها كاهش یافته و كم‌تر می‌خوابند.

بهترین كاربرد رژیم میوه خواری و این سبک زندگی آن است كه فرد می‌تواند كودک سالمی به‌ دنیا آورده، بیش از صد سال عمر كند و به هیچ بیماری خاصی مبتلا نخواهد شد.

در یكی از مطالب پایگاه اینترنتی این انجمن چنین نوشته شده است: «انسان نمی‌تواند همه چیز بخورد و سلامت خود را حفظ كند. انسان برای استفاده از میوه‌های درختان آفریده شده است».

فواید

مزایای رژیم میوه خواری بیش‌تر توسط خود افراد تحت رژیم عنوان شده و توسط تحقیقات علمی به اثبات نرسیده‌اند. این مزایا شامل افزایش قدرت ذهنی و عملكرد مغزی، خلاقیت، شادی، انرژی، اعتماد به نفس و تمركز است.

ازمزایای جسمانی این رژیم طبق گفته انجمن می‌توان به پیشگیری و درمان سرطان، یبوست، بی‌خوابی، افسردگی و مشكلات گوارشی، كاهش وزن، بهبود زخم‌ها، تقویت سیستم ایمنی، كاهش خونریزی قاعدگی، افزایش قدرت جنسی، بهبود وضعیت ظاهری و سلامتی پوست، مو، چشمان و ناخن‌ها، هماهنگی بیش‌تر عضلات و توانایی كنترل مواد مخدر و الكل و تنباكو اشاره كرد.

سازمان كشاورزی آمریكا توصیه می‌كند كه میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند؛ البته مقدار آن بستگی به سن، جنس، وزن بدن، قد، سطح فعالیت جسمانی و مقدار كاهش وزن مطلوب دارد. باید خاطرنشان ساخت كه تاكنون شواهد علمی مبنی بر این‌كه استفاده از رژیم میوه خواری می‌تواند بیماری‌ها را بهبود بخشد در دسترس نیست.

استفاده از میوه‌ها یا گنجاندن میوه زیاد در رژیم میوه خواری باعث تنظیم سطح كلسترول خون می‌گردد، كلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و سطح LDL كلسترول (كلسترول بد) را كاهش می‌دهد. قسمت اعظم كلسترولی كه باعث انسداد رگ‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود از منابع غذایی حیوانی و چربی‌های غیرحیوانی فرآیندشده خاصی است. میوه‌ها، غلات و مغزها حاوی كلسترول خیلی كم بوده یا اصلاً كلسترول ندارند و باعث كاهش سطح كلسترول خون می‌شوند.

فردی به‌نام تام بیلینگز كه برای مدت طولانی گیاه­خوار بوده است، عنوان كرده كه برای مدت ده سال میوه‌خوار بوده است. تجربه گیاه­خواری ورژیم میوه خواری او در پایگاه اینترنتی «ماورای گیاه­خواری» شرح داده شده است. او مزایای رژیم میوه‌خورای را به این ترتیب عنوان كرده است:

كه برای مدت طولانی گیاه­خوار بوده است، عنوان كرده كه برای مدت ده سال میوه‌خوار بوده است. تجربه گیاه­خواری ورژیم میوه خواری او در پایگاه اینترنتی «ماورای گیاه­خواری» شرح داده شده است. او مزایای رژیم میوه‌خورای را به این ترتیب عنوان كرده است:

  • میوه یكی از خوشمزه‌ ترین غذاهای خام بوده و مصرف میوه یک تجربه خوشایند است.
  • میوه كمک به پاک سازی بدن از سموم می‌كند.
  • میوه‌هایی كه در محل زندگی هر فرد پرورش داده می‌شوند از لحاظ زیست محیطی خطری ندارند.
  • میوه‌خواری كمک به كاهش وزن می‌كند.
  • میوه باعث بهبود عملكرد سیستم تنفسی می‌شود.
  • میوه باعث تقویت حواس فرد خصوصاً بویایی و چشایی می‌شود.
  • میوه كمک می‌كند فرد نیاز به آب كم‌ تری داشته باشد، چون اغلب میوه‌ها حاوی آب زیادی هستند.

Fruitarian diet ، Tom Billings ، Beyond Vegetarianism