عوارض مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش وزن

به احتمال زیاد شما نیز از گوشه و کنار اخبارهای متنوعی  در رابطه با مصرف قرص‌های کاهش وزن شنیده باشید، در این میان می‌دانیم که تبلیغات و حرف‌های دوست و آشنا از تاثیر زیادی برخوردار است و نقش پررنگ‌تری را بر عهده دارد.

ما در این مطالب تصمیم داریم که شما را نسبت به عوارض و ضررهای برخی از این داروهای شیمیای آگاه سازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهداف برخی از سازندگان مکمل‌های لاغری

افرادی که حساسیت زیادی نسبت به میزان وزن خود دارند و یا تمایل شدیدی به ثابت نگهداشتن وزن نشان می‌دهند از اهداف اصلی تولیدکنندگان این دسته از داروهای لاغری هستند، چرا که این افراد بیشتر از افراد دیگر تحت تاثیر اخبار اغراق آمیز و تعریف‌های عجیب سازندگان مکمل‌های لاغری قرار می‌گیرند. در اینجا یک نکته مهم و جالب توجه وجود دارد که آن هم این است که در اکثر مواقع این قرص‌ها دارای هیچگونه تاییدیه علمی و تحقیقات بالینی نیستند و فقط و فقط ادعای توخالی هستند که افراد را به دام می‌اندازند.

در واقع باید به شما بگوییم که مصرف داروها و مکمل‌های شیمیایی که تحت عنوان چربی سوزی سریع و کاهش وزن دلخواه به شما پیشنهاد می‌شود در اکثر مواقع ممکن است آسیب و خطراتی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد که شما در ابتدا کاملا از آن بی اطلاع هستید.

عوارض مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش وزن

عوارض مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش وزن

متاسفانه با در نظر داشتن این مورد که مصرف این دسته از داروهای شیمیایی دارای خطراتی برای سلامت جسمی فرد است اما همچنان توسط کسانی که دچار مشکلات و اختلال در خوردن هستند تقاضا می‌شود.

بر اساس آمار و اطلاعات در دسترس بیش از 50 درصد افرادی که مبتلا به اختلال و آسیب‌های تغذیه‌ای می‌شوند، اقدام به مصرف داروهای شیمیایی برای چربی سوزی و رسیدن به وزن دلخواه بدون نسخه پزشک مرتبط کرده‌اند. فاکتور از زمانی که شما برای کاهش وزن تحت نظر پزشک داروهای لاغری مصرف می‌کنید در بقیه‌ی موارد ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به سلامت شما وارد کند.

نحوه‌ی عملکرد داروها و قرص‌های لاغری

قرص‌های لاغری انواع بسیار مختلف و زیادی دارند و کسانی که به دنبال تهیه‌ی آن باشند با گزینه‌های خیلی زیادی روبه‌رو خواهند شد. شرکت‌هایی که در زمینه‌ی تولید داروهای لاغری فعالیت می‌کنند همیشه ادعا دارند محتویات محصولات آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند مواردی که جلوتر ذکر می‌کنیم را به طور آگاهانه کنترل کند: داشتن احساس سیری قبل اقدام برای خوردن غذا، محدود شدن اشتها نسبت به مصرف غذا، کاهش ایجاد چربی در بدن، افزایش متابولیسم و سوخت‌وسازهای بدن، ممانعت از جذب چربی غذاهای مصرفی.

مکمل‌های غذایی در انواع مختلفی نظیر قرص، کپسول، شربت، انواع چای و دمنوش و پودر به فروش می‌رسد. هر کدام از این محصولات ممکن است همراه با وعده‌های غذا و یا جدای از آن مصرف شوند. ماده‌ی محرکه‌ی این محصولات کافئین می‌باشد که در واقع به نوعی دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و ممکن است طی فرایندی به نام ترموژنز به شما در سوخت چربی‌ها کمک کند، اما چیزی که شما لازم است به آن توجه کنید این است که گاهی ضررات مصرف داروهای لاغری خیلی بیشتر از مفید واقع شدن آن‌ها می‌شود.

مصرف مکمل‌های لاغری چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

انسداد چربی 

یک راهکار برای کاهش وزن استفاده از مسدودکننده‌های چربی است، این مسدودکننده‌ها از لایه‌ی خارجی سخت پوستان تشکیل شده که به چربی‌ها می‌چسبد و از جذب آن‌ها در بدن ممانعت می‌کند.

افزایش سوخت‌وساز بدن و متابولیسم

تعدادی از داروهای لاغری با افزایش دادن سوخت‌وساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کنند. همانطور که پیش‌تر بیان کردیم در قرص‌‌های لاغری کافئینی وجود دارد که موجب آزادسازی برخی از هورمون‌‌ها در خون می‌شود و از همین طریق میزان متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

کم کردن اشتها در نتیجه‌ی ایجاد اختلال در سیگنال‌ها

لازم است بدانید که قرص‌های لاغری میزان تعادل هورمون‌ها و همچنین مواد شیمیایی را بهم می‌زند و از همین طریق پیام اشتباه و عدم گرسنگی را به مغز ارسال می‌کند، به همین ترتیب طی این فرمان سیری کاذب اشتهای فرد کاهش می‌یابد.

مکمل‌های غذایی و اشتباه افراد برای انتخاب آن

مکمل‌های غذایی در واقع محصولاتی خوراکی هستند که در کنار محتویات غذای روزانه شما قرار می‌گیرند. این مورد را در نظر داشته باشید که عموما همه‌ی مکمل‌های غذایی به جهت کاهش وزن مصرف نمی‌شوند، بلکه گاهی می‌توانند به عنوان جایگزین تغذیه‌ای برای افرادی باشند که به اندازه کافی مواد غذایی را به طور روزانه از غذای خود دریافت نمی‌کنند، این افراد می‌توانند از این مکمل‌ها به عنوان تکمیل کننده‌ی تغذیه‌ی خود استفاده کنند.

همانطور که می‌دانید و پیش‌تر هم گفتیم در نطر داشتن این نکته لازم و ضروری است که شما نباید مکمل‌های غذایی را جایگزین تغذیه‌ی اصلی خود کنید و انتظار داشته باشید که تمامی مواد مغذی لازم و مورد نیاز بدنتان را از این مکمل‌ها دریافت کنید. برخی از افراد که نمی‌توانند نوع خاصی از مواد غذایی را مصرف کنند از استفاده کنندگان این مکمل‌های غذایی به شمار می‌روند، از این دسته از افراد می‌توان به سالمندان، بیماران کلیوی، خانم‌های باردار و و خانم‌هایی که در دوران شیردهی‌اند، بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی و مبتلا به آلرژی اشاره کرد.

ترکیبات یک مکمل غذایی می‌تواند حاوی آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، محصول گیاهی، برخی محصولات تولید شده در ارگان‌های بدن و همچنین برخی مواد تولیدی در غدد بدن هستند.

موارد مصرفی مکمل‌های غذایی

افراد بیشتر برای مواردی همچون مواد غذایی از دست رفته، کاهش و یا افزایش وزن، بهبود وضعیت خواب، ساخت عضله و افزایش انرژی و غیره استفاده می‌کنند.

شما لازم است در نظر داشته باشید که فقط محض اینکه مکمل‌ها در بسته‌‌بندی و طرح‌های جذاب تولید می‌شوند دلیلی بر مفید بودن آن‌ها نیست و شما نباید بدون داشتن آگاهی از آن‌ها استفاده کنید، این نکته شاید کمی ساده و خنده‌دار به نظر برسد که برخی از افراد تنها به دلیل بسته‌بندی‌های رنگارنگ و جذابی که برخی از این مکمل‌های غذایی دارند آن‌ها را انتخاب کرده و مصرف می‌کنند، در واقع آن‌ها نمی‌دانند که ممکن است چه آسیب‌ها و خطراتی سلامتی آن‌ها را تهدید کند.

عوارض مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش وزن

عوارض مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش وزن

خطرات مصرف داروهای لاغری

بی‌خوابی

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم اینک می‌دانید که در قرص‌های لاغری کافئین وجود دارد و همین کافئین سبب بروز مشکل در میزان کیفیت خواب فرد شده و در نهایت نشانه‌هایی مانند تهوع و اسهال را در فرد مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

افزایش ضربان قلب

مصرف این قرص‌ها در پی افزایش دادن میزان متابولیسم بدن سبب افزایش ضربان قلب نیز می‌شوند و نظم ضربان‌های قلبی فرد را دچار مشکل می‌کنند.

مشکلات کلیوی

در نتیجه‌ی مصرف قرص‌های لاغری رگ‌های منتهی به کلیه دچار ضعف و بستگی می‌شوند و طبیعتا در پی آن میزان جریان خون کاهش می‌یابد و بافت‌های کلیه دچار ضعف و بروز مشکل می‌شوند.

افزایش فشارخون

وجود ماده‌های افدرین و کافئینی که در قرص‌های لاغری وجود دارد با بالا بردن میزان متابولیسم بدن و نصرف بالای کالری در نهایت سبب افزایش فشارخون نیز خواهند شد.

دیگر عوارض

خونریزی مقعد، آسیب رساندن به کبد، سکته‌های مغزی، اسهال، بی‌قراری و افسردگی‌، خشکی دهان و سردرد از دیگر عوارض استفاده‌ی قرص‌های لاغری هستند. در برخی موارد با قطع مصرف این قرص‌ها عوارض آن‌ها از بین می‌رود، اما در نظر داشتن این نکته بسیار مهم و حیاتی است که طی مصرف طولانی مدت این قرص‌ها فرد را دچار بسیاری از نارسایی‌های قلبی و سکته مغزی و تشنج می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *