علائمی که نشان می دهد در حین کاهش وزن عضله از دست می دهید

بسیاری از شرایط مانند رژیم های غذایی ناسالم، ماجراجویی های طولانی مدت کاهش وزن و عدم فعالیت بدنی می تواند منجر به از دست دادن نامطلوب عضلانی در افراد و در نتیجه بدتر شدن ترکیب بدن شود.

از دست دادن عضله چگونه اتفاق می افتد؟

هدف افرادی که از رژیم لاغری پیروی می کنند یا سعی می کنند به روش خود وزن کم کنند باید چربی سوزی باشد. رژیم غذایی سالم باید اعمال شود، ورزش منظم انجام شود و توجه به تامین پروتئین مورد نیاز برای کاهش وزن عمدتاً از طریق توده چربی باشد. اگر این اقدامات احتیاطی انجام نشود، بدن به سراغ کمبود انرژی می رود که در طول رژیم غذایی در نتیجه تخریب بافت های عضلانی و استفاده از آنها در تولید انرژی ایجاد می شود. این باعث از دست دادن عضلات، همراه با افتادگی و مشکلات روانکاری منطقه ای در بدن می شود.

علائمی که نشان می دهد در حین کاهش وزن عضله از دست می دهید

علائمی که نشان می دهد در حین کاهش وزن عضله از دست می دهید

جدای از مشکلات ظاهری، از دست دادن عضلات نیز بر سلامتی تأثیر منفی می گذارد. در حالی که قدرت و استقامت بدن کاهش می یابد، عملکرد فیزیکی ضعیف می شود و ممکن است اختلالات مربوط به عملکرد اندام های متشکل از عضلات رخ دهد. برای جلوگیری از همه اینها، ضروری است که مطالعات لازم برای جلوگیری از کاهش عضلانی در حین کاهش وزن یا در صورت ایجاد چنین شرایطی برای بازیابی از دست دادن عضلات آغاز شود.

علائم از دست داد عضله هنگام کاهش وزن:

تجربه از دست دادن عضله در حین کاهش وزن علائمی را به همراه دارد. مراقبت از این موارد از نظر عدم از دست دادن سلامتی در حین رژیم بسیار مهم است. علائم از دست دادن ماهیچه هنگام کاهش وزن عبارتند از:

  • ضعف، انرژی کم ، خواب آلودگی مداوم یا بیدار شدن با خستگی در صبح
  • خستگی یا ضعف
  • تغییرات منفی در خلق و خو
  • داشتن مشکلات تعادل
  • افتادگی در مناطقی که ماهیچه هایی مانند گونه ها و عضلات بازو به شدت درگیر هستند

با وجود کاهش وزن، مشکل روغن کاری در نواحی مانند شکم و باسن به اندازه کافی کاهش نمی یابد.

افرادی که چنین علائمی را در طول رژیم غذایی یا پس از کاهش وزن تجربه می کنند، بیشتر دچار کاهش عضلانی می شوند. به همین دلیل، برای افرادی که چنین علائمی را تجربه می کنند، مفید است که به یک موسسه بهداشتی مراجعه کنند و آزمایشات معمول خون و معاینه عمومی انجام دهند. افرادی که رژیم غذایی تحت کنترل یک متخصص را دنبال می کنند، آسان تر متوجه کاهش عضلانی خواهد بود، زیرا ترکیب بدن به طور منظم با کمک دستگاه های آنالیز بدن کنترل می شود. افرادی که پس از معاینه پزشک یا کنترل رژیم غذایی و تجزیه و تحلیل بدن، دچار کاهش عضلانی شده اند، باید کارهای لازم را برای جبران کاهش عضلانی آغاز کنند.

چه چیزی باعث از دست دادن عضله می شود؟

فرآیند کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انرژی کافی از طریق غذا دریافت نمی‌ کند و بافت‌های بدن را تجزیه می ‌کند و از آنها انرژی می‌گیرد. از آنجایی که ذخایر گلیکوژن بدن در مدت کوتاهی تخلیه می شود، از بافت های چربی و بافت های ماهیچه ای متشکل از پروتئین در بدن برای تامین انرژی استفاده می شود و به این ترتیب کاهش وزن روز به روز مشاهده می شود. اگرچه اولویت اولیه بدن بافت چربی است، اما کاهش عضلانی را می توان در رژیم غذایی به دلایلی مانند استفاده از رژیم های غذایی بسیار کم کالری، کاهش وزن سریع، گرسنگی با خوردن وعده های غذایی کم، محافظت نکردن از ماهیچه ها با انجام ورزش های کافی مشاهده کرد. تامین نیاز پروتئین با یک رژیم لاغری صحیح و سالم که مطابق با اصول تغذیه سالم ساخته شده است، کاهش وزن از درصد بسیار بالایی از توده چربی رخ می دهد. با این حال، به دلیل رژیم های غذایی اشتباه و نداشتن برنامه ورزشی منظم، متأسفانه کاهش عضلانی در روند کاهش وزن بسیار رایج است. برای جلوگیری از این وضعیت منفی، ضروری است که فرآیند لاغری را آگاهانه با آگاهی در مورد علل از دست دادن عضله آغاز کنید.

علائمی که نشان می دهد در حین کاهش وزن عضله از دست می دهید

علائمی که نشان می دهد در حین کاهش وزن عضله از دست می دهید

کاهش عضلانی چه زمانی شروع می شود؟

طبیعی است که در هر رژیم کاهش وزن مقدار مشخصی از توده عضلانی را از دست بدهید.

البته افزایش این میزان قطعا وضعیت نامطلوبی در روند لاغری است. پاسخ به این سوال که از چه زمانی از دست دادن عضلات شروع می شود کاملا متغیر است. در افرادی که از رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی می کنند یا دریافت پروتئین کافی نیست، کاهش سریع عضله حتی در روزهای اول کاهش وزن با شروع این رژیم ممکن است رخ دهد. با این حال، قطع یا بی توجهی به ورزش در طول فرآیند رژیم غذایی نیز باعث از دست دادن عضلات می شود.

کاهش شدید کالری دریافتی به منظور افزایش سرعت کاهش وزن را می توان یکی دیگر از رفتارهای اشتباهی عنوان کرد که باعث شروع کاهش عضله می شود.

چگونه کاهش عضلانی را جبران کنیم:

انجام اقداماتی برای جبران این وضعیت بدون از دست دادن سلامتی برای افرادی که در هنگام کاهش وزن دچار علائم کاهش عضله می شوند بسیار مهم است. می توان این وضعیت را در افرادی که به دلیل اعمال نادرست و رژیم غذایی ناسالم از دست داده اند، جبران کرد. برای این کار اول از همه باید بررسی های سلامت انجام شود. اگر از نظر ارزش خون مشکلی وجود ندارد، باید با مراجعه به متخصص ، اطلاعات مورد نیاز روزانه پروتئین را به دست آورد و تغییرات لازم را در برنامه غذایی برای رفع کامل این نیاز انجام داد. شروع منظم ورزش یکی از الزامات ضروری برای بازگرداندن عضلات است. برای تقویت ماهیچه ها و جایگزینی بافت های عضلانی از دست رفته مصرف پروتئین و ورزش های منظم باید با هم انجام شود. علاوه بر این، در صورت ادامه روند کاهش وزن، باید برنامه تغذیه مورد بازنگری قرار گیرد و با حضور متخصص ، تنظیمات لازم در رژیم غذایی انجام شود تا میزان کاهش وزن صحیح مشخص شود. افرادی که علیرغم برنامه تغذیه مناسب و ورزش منظم همچنان از دست دادن عضله را تجربه می کنند، ممکن است مشکل سلامتی اساسی متفاوتی داشته باشند. در چنین شرایطی توصیه می شود با پزشک مشورت کنید و معاینه دقیق سلامتی انجام دهید.

چه غذاهایی از کاهش عضله جلوگیری می کند؟

یکی از مواردی که می توان برای جلوگیری از کاهش حجم عضلانی و یا جبران کاهش عضلانی در حین کاهش وزن به آن توجه کرد، غذاهایی است که از کاهش عضلات جلوگیری می کند. غذاهای طبیعی و سالم که حاوی پروتئین بالا نیز می باشند در جلوگیری از از دست دادن عضلات و ایجاد توده عضلانی جدید بسیار موثر هستند. مهم ترین این غذاها عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر و پنیر، ماست، کفیر
  • لوبیا خشک
  • مغزها مانند گردو، فندق، بادام (به تعداد محدود)
  • ماهی و غذای دریایی

تامین نیازهای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم که نقش مهمی در انجام فعالیت های عضلانی ایفا می کنند نیز برای جلوگیری از کاهش عضلات ضروری است. در حین استفاده از یک برنامه غذایی سالم و متعادل، مراقبت از مصرف گروه های غذایی فوق به مقدار کافی باعث می شود که این مواد معدنی به اندازه کافی وارد بدن شوند. علاوه بر همه اینها، برای از دست ندادن عضلات باید حداقل سه روز در هفته به طور منظم ورزش کنید.

تبدیل ورزش به بخشی از زندگی و ادامه مداوم آن در دوره پس از رژیم، هم برای حفظ توده عضلانی و هم برای یک زندگی سالم مفید خواهد بود. با توجه به توصیه های فوق می توانید ضمن کاهش وزن به روشی سالم، خود را از کاهش عضله در امان بدارید و اگر قبلاً دچار تحلیل عضلانی شده اید، می توانید اقدامات لازم را برای جبران این وضعیت آغاز کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *