رژیم 6 هفته تغییر شکل چیست؟

تعریف رژیم 6 هفته

رژیم 6 هفته چیست؟برنامه‌ی 6 هفته‌یی برای تغییر در بدن، برای کاهش وزن سریع در طی یک دوره‌ی کوتاه طراحی شده است. این برنامه تضمین می‌کند که فرد تحت رژیم می‌تواند 14 کیلوگرم وزن کم کرده و در عرض شش هفته با ادامه‌دادن برنامه‌ی رژیمی و ورزشی جهت تقویت متابولیسم، کاملاً شکل بدنی خود را عوض کند.

تاریخچه رژیم 6 هفته

این برنامه‌ی توسط مایکل تورموند طراحی گردید. تورموند به گفته‌ی خودش بزرگ‌شده‌ی لس‌آنجلس در ایالات متحده و یک کودک چاق بوده است که با توجه به انگیزه‌های روحی غذا می‌خورده است.

والدین او در یازده سالگی او را تحت یک رژیم درمانی قرار دادند؛ ولی این رژیم حتی با این‌که حاوی دارو نیز بود قادر به کاهش وزن او نشد. در دوره‌ی نوجوانی او شروع به بدنسازی نمود و بدن خود را عضلانی کرد؛ ولی با این حال قادر به کاستن از چربی مورد نظر خود نگردید.

او در اواخر نوجوانی به ارتش ملحق شد و در حین خدمت روی یک ناو هواپیمابر به مقصد ویتنام با یک بدنساز ملاقات کرد. با تمرین‌کردن همراه این بدنساز او با بسیاری از تکنیک‌ها آشنا شد که بعدها در برنامه ورزشی خود آن‌ها را گنجانید. تورموند می‌گوید او هم‌چنین مدت‌زمانی را نیز صرف آزمایش روی رژیم لاغری خودش و آموختن در خصوص غذاها زمانی‌که در آشپزخانه کار می‌کرد نمود.

تورموند بعد از ترک ارتش به بدنسازی حرفه‌یی روی آورد. مشکل شخصی او در خصوص چاقی باعث شد او سعی در کمک به بقیه در جهت کاهش وزن نماید. او برنامه‌ی کاهش وزن خود را در سال 1985 در سان‌ فرانسیسکو ارایه نمود. این برنامه برای سال‌ها حد اعلی فعالیت‌های رژیمی در سطح فردی بود و باعث شد عکس تورموند روی جلد مجله‌ی وقایع سان‌فرانسیسکو چاپ و او در چندین برنامه‌ی تلویزیون ظاهر شود. با این حال او هیچ آموزش رسمی در خصوص تغذیه ندیده بود.

در سال 2000 او به‌همراه شرکتی به نام تأمین علم زندگی، برنامه‌ی تلویزیونی برای تبلیغ جهت فروش این برنامه‌ی رژیمی راه انداخت، تا به امروز نیز تبلیغات این برنامه هنوز در کانال ABC ادامه دارد.

شرح رژیم 6 هفته

این برنامه برای کمک به افراد در کاهش سریع مقادیر زیادی وزن طراحی شده است. برنامه از تکنیک‌های ورزشی و رژیمی متنوعی برای افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری استفاده می‌کند. برنامه‌ تضمین می‌کند که بدن رژیم‌گیرند در 6 هفته تغییر شکل محسوس می‌کند.

فردی که برای اولین‌بار برنامه را سفارش می‌دهد مجموعه‌یی شامل یک طرح اولیه که راهنمایی ویدیویی جهت معرفی برنامه، یک راهنمای ویدویی ورزش، راهنما جهت غذاخوردن بیرون از خانه، برنامه‌ی غذایی و یک مجموعه از کاست‌های صوتی دریافت می‌دارد. علاوه بر این پشتیبانی 24 ساعته تلفنی نیز برای فرد فراهم است.

اولین گام در این برنامه تشخیص نوع بدن از طریق طرح اولیه‌ی برنامه است که از طریق یک پرسش‌نامه 48 سوالی انجام می‌پذیرد. نوع بدن برمبنای متابولیسم و چگونگی پاسخ بدن به غذاها تقسیم‌بندی شده است. بعد از تعیین نوع بدن، فرد می‌تواند از راهنمایی‌های ایجاد برنامه‌ی غذایی مناسب برای نوع بدن خود استفاده نماید. رژیم‌های غذایی فراهم‌شده، کم‌کالری و پُرپروتئین و پُرکربوهیدرات از نوع پیچیده هستند.

از فرد خواسته می‌شود تا وعده‌های مکرر ولی کوچک مصرف کند. تورموند می‌گوید که پروتئین لخم و کربوهیدرات‌های طبیعی به‌آهستگی می‌سوزند و غذاهای مناسبی برای بالا نگه‌داشتن متابولیسم هستند.

بخش مهم رژیم 6 هفته‌یی، تکرر وعده‌های غذایی است. برنامه‌ غذایی به این شکل است که فرد هر زمان احساس گرسنگی کرد باید غذا بخورد. او می‌گوید این کار باعث می‌شود بدن به تصور در دسترس‌بودن غذای کافی، چربی ذخیره نکند.

او هم‌چنین می‌گوید که غذاخوردن مکرر موجب افزایش سرعت متابولیسم فرد و افزایش سرعت سوختن کالری‌ها در بدن می‌شود.کالری مصرف‌شده در طول روز کم است، ولی به‌طور مساوی در 5 یا 6 وعده تقسیم می‌شود. این کار کمک می‌کند که فرد تحت رژیم احساس گرسنگی نداشته باشد.

چه برای مردان و چه برای زنان و چه برای هیچ‌کدام از انواع مختلف بدنی، رژیم اجازه‌ مصرف محصولات لبنی را در طی شش هفته تحت رژیم‌بودن نمی‌دهد. این مسأله به این معنی است که فرد تحت رژیم برای 6 هفته نمی‌تواند شیر مصرف کند.

بسیاری از این غذاها حاوی مقادیر بالایی کلسیم هستند که از منابع دیگر به دشواری قابل تأمین است. از این‌رو رژیم‌گیرندگان باید حتماً در طی این مدت مکمل کلسیم مصرف کنند. برنامه‌ی 6 هفته‌یی هم‌چنین کافئین، قندها و چربی را نیز از رژیم کنار می‌گذارد.

تورموند ادعا می‌کند غذاهای سفارش‌شده در برنامه‌ی رژیمی او باعث می‌شود فرد جوان‌تر به‌نظر برسد. به‌عنوان مثال یکی از این غذاها ماهی است که به گفته‌ی او باعث کندشدن فرایند پیری و بهبود ظاهر پوست فرد می‌شود.

ورزش‌های توصیه‌شده در طی این برنامه‌ی رژیمی نیز ورزش‌های اختصاصی با تأکید بر نواحی خاصی از بدن هستند که فرد تحت رژیم مایل به تغییر در آن‌ها است. بسیاری از این ورزش‌ها با استفاده از باندی (نواری) است که به‌همراه مجموعه ارایه می‌شود. در طی هفته‌های رعایت رژیم،  برنامه‌ی ورزشی تأکید خاصی بر ورزش‌های قدرتی از قبیل وزنه‌زدن، قایق‌رانی، بالارفتن از پله و یا حتی ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای سوزاندن چربی‌ها نمی‌کند.

نحوه عملکرد رژیم 6 هفته ای

این رژیم برای کاهش وزن سریع در طی یک دوره‌ی نسبتاً کوتاه ایجاد شده است. رژیم ادعا می‌کند که در صورت رعایت دقیق، فرد قادر به کاهش 14 کیلوگرم وزن و تغییر شکل کلی بدن است. تورموند ادعا می‌کند که این کاهش وزن سریع مزایای دیگری نیز از قبیل تهییج فرد به تغییر در سبک زندگی و تشویق وی به فعالیت‌های سالم‌تر بعد از اتمام رژیم دارد.

با این حال مطالعات نشان داده‌اند که برای اکثر افراد، موفقیت در کاهش وزن و زندگی سالم، بیش‌تر از آن‌چه وابسته به تغییرات شدید در کوتاه‌مدت باشد، وابسته به عادات سالم زندگی است که به‌مرور پایه‌گذاری می‌شوند.

فواید 

کاهش وزن برای افراد دچار اضافه‌وزن مزایای زیاد جسمی و روحی دارد.افراد چاق در خطر بالاتر دیابت، بیماری‌های قلبی، توقف تنفس در خواب و بسیاری از بیماری‌های دیگر قرار دارند. اگر کاهش وزن در یک آهنگ متعادل از طریق یک رژیم سالم و ورزش مستمر حاصل شود قادر به کاستن از خطر بیماری‌های ناشی از چاقی است. کاهش وزن حاصل از این برنامه‌ی 6 هفته‌یی حایز این آهنگ متعادل و ملایم نیست.

احتمال دارد کاهش وزن سریع مزایای روحی داشته باشد؛ ولی محتمل است این مزایا با برگشت وزن سریع بعد از اتمام رژیم، به مشکل بر بخورد.

در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *