کاهش وزن و لاغر کردن سالم و اصولی

کاهش وزن و لاغر کردن سالم و اصولی

کاهش وزن و لاغر کردن سالم و اصولی 1200 900 admin

اضافه وزن امروزه یکی از بزرگترین مشکلات جامعه مدرن و بی تحرک میباشد که اکثر مردم کمابیش درگیر این مساله هستند و آنها را آزار میدهد.

جدای از این مساله اضافه وزن و عدم داشتن تناسب اندام باعث بروز مشکلات جسمی و در صوی دیگر مشکلات روحی و عدم اعتماد به نفس بوجود آورده است

حال برای رفع این مشکلات باید به سمت لاغر شدن و روش های لاغری روی آورد که البته شامل روش های متفاوتی است

براساس تحقیقات علمی و پژوهشی، چاقی عامل بروز بیماری های خطرناکی همچون دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی، سکته ها و… شناخته شده و برای پیشگیری از ابتلای به آنها از سوی متخصصان و کارشناسان کاهش وزن و لاغری توصیه شده است. بررسی های به عمل آمده نشان داده است، چاقی در خانم ها آمار بیشتری را به خود اختصاص می دهد که متأسفانه اغلب با رژیم های سخت و آزاردهنده عوارض خطرناک و غیرقابل برگشتی را برای آنها به همراه دارد. با توجه به آنچه گفته شد، این پرسش مطرح می شود که رژیم های مناسب و مورد تأیید کدام است و چگونه می توان غذا خورد، ولی لاغر شد؟ و…

میانگین کاهش وزن در طی یک رژیم سالم و اصولی باید هفته‌ای نیم تا ۱ کیلوگرم باشد.

رژیم غذایی لاغری به مفهوم محدود کردن نیست تا بدن در شرایط قحطی قرار گیرد و سلول‌ها حریص شوند بلکه هنر بهره‌مندی از همه گروه‌های غذایی به میزان درست و حساب‌شده است چرا که بدن ما به همه گروه‌های غذایی نیاز دارد و اگر خودتان را از بخشی از این مواد محروم کنید، به‌این‌ترتیب، رژیم غذایی بیشتر از آن‌که برایتان مفید باشد، مضرخواهد بود.

در طی گرفتن رژیم لاغری سالم دائما خود را وزن نکنید، وسواس در وزن کردن می‌تواند از سرعت فرایند کاهش وزن کم کند هر بار که خود را وزن می‌کنید و با عددی روی ترازو مواجه می‌شوید که با وزن مورد انتظارتان تفاوت دارد، انگیزه‌تان از بین می‌رود و شما را تحت فشار قرار می‌دهد و ممکن است برای کم کردن اضطرابتان به پرخوری رو بیاورید. بنابراین بهتر است هفته‌ای یک‌بار خودتان را وزن کنید.

در هنگام گرفتن رژیم لاغری سالم باید اضطراب و استرس را از خود دور کنید بالا رفتن سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب، باعث افزایش شکل‌گیری چربی در بدن می‌شود پس قبل از رژیم گرفتن سطح استرستان را کاهش دهید.

خودسرانه رژیم نگیرید. ازآنجاکه بدن هوشمند است و به میزان کالری مصرفی عادت می‌کند، هر چهار هفته یک‌بار باید رژیم لاغری‌تان تحت نظر متخصص تغذیه دستخوش تغییرات قرار گیرد. به‌عنوان نمونه زمانی که بدنتان دیگر به کاهش وزن پاسخ نشان نمی‌دهد و اصطلاحا به مرحله استپ وزنی می‌رسید، رژیم درمانگر به مدت یک هفته رژیم لاغری شوک را به شما ارائه می‌دهد تا سطح متابولیسم بدن مجددا افزایش یابد.

ادعا و تبلیغاتی که در مورد تضمین کاهش چربی موضعی یا لاغری موضعی شکم یا باسن یا پهلو است را به‌هیچ‌عنوان جدی نگیرید. زیرا هیچ‌گاه چربی سوزی، موضعی نیست. فقط برای سوزاندن کالری بیشتر بر روی یک رژیم غذایی اصولی و ورزش متمرکز شوید. زیرا با رعایت صحیح این دو مورد است که درنهایت با کاهش وزن کلی بدن، همه بخش‌های بدن لاغر می‌شوند.

مطالعات نشان داده است که زنان چاقی که در رژیم لاغری سالم خود سه عدد سیب یا گلابی کوچک افزوده‌اند، نسبت به زنانی که میوه را در رژیم غذایی خود وارد نکردند، بیشتر وزن کم کردند. مصرف این میوه‌های سرشار از فیبر، باعث می‌شود که احساس گرسنگی شما مرتفع گشته و کمتر غذا بخورید.

سطح هورمون‌های جنسی نظیر آندروژن و هورمون‌های تیروئیدی بدنتان را چک کنید. زیرا وجود اختلال در این هورمون‌ها، سبب ایجاد مقاومت در رژیم لاغری‌تان می‌شود.

کاهش سطح ویتامین D خون و کاهش میزان باکتری‌های مفید روده یعنی پروبیوتیک‌ها، عواملی برای چاقی و اضافه‌وزن هستند لذا از مصرف فراورده‌های پروبیوتیک در رژیم لاغری‌تان غافل نشوید چراکه این محصولات سبب کاهش جذب چربی از رژیم غذایی می‌شوند.

مصرف لبنیات کم‌چرب به کاهش وزن کمک فراوانی می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که تحت رژیم‌های لاغری و کم‌کالری هستند و سه تا چهار وعده مواد لبنی را در برنامه غذایی خود آورده‌اند، نسبت به کسانی که با همان میزان کالری، مواد لبنی کمتری در رژیم غذایی خود داشتند، بسیار بیشتر وزن کم کردند.

آخرین نکته این است که صبور باشید! شروع هر کاری در ابتدا سخت است ولی به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. برای اینکه بتوانید وزن خود را کم کنید و مجددا به وزن قبلی بازنگردید باید صبور باشید. کم شدن وزن شما باعث میشود تا احساس اعتماد بنفس در شما تقویت شود و همین مساله عامل کمک کننده ای برای ادامه دادن به مسیر است.

به یاد داشته باشید که کم کردن وزن در مدت زمان کوتاه برای بدن بسیار مضر است، پس تلاش نکنید که تمام اضافه وزن خود را ظرف مدت یک تا دو ماه جبران کنید. به بدن اجازه دهید بتواند با شرایط جدید وفق پیدا کند.

با انجام این چند نکته ی ساده قطعا خواهید توانست به وزن ایده آل خود دست یابید.