1. Tab Hydrochlorotiazide N=100 daily
2. Pearl Rowatinex N=100 daily
3. Powder Potassium Citrate ۲۰% q12h 5cc

تشخیص احتمالی:
سنگ کلیه (نفرولیتیازیس). هیدروکلروتیازید به منظور کاهش دفع کلسیم از ادرار تجویز می شود. در بسیاری از بیماران دچار سنگ کلسیمی و اگزالات، هیپرکلسی اوری دارند که فرد را مستعد سنگ کلیه می سازد.
رواتینکس یک دارو با منشا طبیعی از مخلوطی از ترکیب ترپن های گیاهی و اسیدهای چرب است. پود پتاسیم سیترات یک ترکیب قلیایی کننده ادرار است که برای بیماران دچار سنگ مکرر تجویز می شود. یک ریسک فاکتور شناخته شده در بروز سنگ های کلیوی، هیپوسیتراتوری می باشد که پتاسیم سیترات می تواند باعث افزایش میزان سیترات در ادرار می شود. همچنین مصرف همزمان هیدروکلروتیازید و پتاسیم سیترات می تواند باعث تنظیم سطح پتاسیم خون گردد.

■ دستور استفاده:
به علت مدر بودن هیدروکلروتیازید بهتر است صبح مصرف شود که در خواب شبانه اختلال ایجاد نکند. در درازمدت می تواند تحمل گلوکز در دیابتی ها را کاهش دهد.
پتاسیم سیترات باید دست کم ۲ ساعت با آنتی اسید فاصله باشد. بیمار باید مصرف غذاهای دارای اگزالات نظیر آجیل منع شود. در سنگ کلسیمی نیز بهتر است از مصرف کلسیم به ویژه کربنات به دلیل عود سنگ استفاده نشود. لبنیات هیچ منعی ندارد. مصرف منظم آب به ویژه در تابستان.

■ واکنش های ناخواسته:
هیدروکلروتیازید: افت فشار، هیپر گلیسمی، هایپوکالمی و هیپراوریسمی.
پتاسیم سیترات: عوارض گوارشی و ریسک هیپرکالمی

■ احتیاط ها:
هیدروکلروتیازید در حساسیت به سولفونامید و آنوریا منع مصرف دارد. مصرف با لیتیم، کورتیکوسترویید ها با احتیاط صورت گیرد.
رواتینکس بل آنتی کواگولانت هابل احتیاط مصرف شود.
هیپرکالمی با سیترات پتاسیم با نشانه های ضعف و فلج عضلانی، اختلال هدایت قلبی همراه است. در نارسایی شدید کلیه منع مصرف دارد.
در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *