علل احتمالی کاهش وزن بی دلیل

کاهش وزن بی دلیل یک علامت هشدار دهنده از مشکلات بالقوه سلامتی است. در بیماری های جدی تر، کاهش وزن اغلب با علائم دیگری همراه است. اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن بی دلیل می تواند به دلایل زیادی رخ دهد که اغلب به مشکلات سلامتی مربوط می شود. در هر صورت، این موضوع را نباید نادیده گرفت و نشانه مهمی از نیاز به مشاوره فوری پزشکی است.

امروزه وزن بدن مفاهیم زیبایی شناختی و اجتماعی زیادی دارد. بنابراین اولین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که واقعاً کاهش وزن بی دلیل را تجربه کرده اید. گاهی اوقات، این فقط یک تغییر در درک تصویر بدن است.

کاهش وزن غیر قابل توضیح:

کاهش وزن بی دلیل اغلب نشانه یک بیماری سیستمیک است. اما قبل از اینکه ادامه دهیم، باید پارامترهای کاهش وزن قابل توجه یا بالینی قابل توجه را تعریف کنیم.

تشخیص اینکه چه زمانی کاهش وزن باعث نگرانی است کار آسانی نیست. با این حال، اجماع پزشکی تقریباً مطلق در مورد یک پارامتر خاص وجود دارد. هر گونه کاهش 5 درصدی توده بدن در یک دوره 6 تا 12 ماهه باید دلیلی برای مشاوره پزشکی باشد.

بنابراین، مهم این نیست که چند کیلو از دست رفته است، بلکه این است که وزن از دست رفته چه درصدی از کل توده بدن را نشان می دهد. بنابراین، فردی که 100 کیلو وزن دارد، اگر در عرض 6 تا 12 ماه، 5 کیلو وزن کم کند، باید به اشتباه بودن چیزی مشکوک شود. اما اگر فردی که 50 کیلوگرم وزن دارد، 2.5 کیلوگرم وزن کم کرد، باید به پزشک مراجعه کند.

دلایل اصلی:

دلایل زیادی برای کاهش وزن بی دلیل وجود دارد. در 75 درصد موارد می توان علت را شناسایی کرد. افراد اغلب به دلیل دریافت کالری کم تر از میزان مورد نیاز خود یا به دلیل ابتلا به بیماری هایی که مانع از جذب مناسب مواد مغذی توسط بدنشان می شود، وزن کم می کنند. گاهی اوقات، این بیماری توسط هر دو ایجاد می شود.

بسیار رایج است که این کاهش وزن بی دلیل نتیجه افسردگی باشد. قبل از کاهش وزن، تجزیه و تحلیل اینکه آیا فرد به دلیل مرگ، طلاق یا یک رویداد آسیب زا غمگین است یا رنج می برد، بسیار مهم است.

کاهش وزن یکی از اولین علائم برخی از بیماری ها است. این مورد در مورد تومورهای دستگاه گوارش، بیماری های عفونی مانند HIV، اندوکاردیت، سل و بیماری های قارچی یا انگلی است.

کاهش وزن در پرکاری تیروئید ، دیابت و نارسایی آدرنال شایع است. اگرچه چندین نوع سرطان با کاهش وزن همراه است، اما در این موارد بیمار علائم دیگری را نیز تجربه خواهد کرد.

کاهش وزن بی دلیل یکی از علائم برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان است.

  سن و کاهش وزن:

سن عامل مهمی در تجزیه و تحلیل علل و پیامدهای کاهش وزن است. این در مراحل یا شرایط خاصی اتفاق می افتد:

نوزادان تازه متولد شده: این غیرمعمول نیست که نوزادان 10 درصد وزن بدن خود را در 15 روز اول زندگی خود از دست بدهند. این به این دلیل است که آنها مایعات را از طریق مدفوع یا ادرار دفع می کنند. از آن به بعد، انتظار می رود نوزادان تا شش ماهگی هفته ای نیم کیلو اضافه وزن داشته باشند.

 افراد مسن: کاهش وزن بخشی طبیعی از روند پیری است تا زمانی که به تدریج رخ دهد. از دست دادن توده عضلانی و استخوانی نیز طبیعی است. اما کاهش وزن ناگهانی نشانه مشکلات سلامتی است.

همچنین باید توجه داشته باشیم که بیشتر اوقات در دوران بارداری وزن کم می شود. این در مادرانی رخ می دهد که در سه ماهه اول احساس سرگیجه و استفراغ می کنند و بنابراین نمی توانند تغذیه کافی داشته باشند. این بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند.

استرس عاطفی نیز یکی از دلایل رایج کاهش وزن است. سطوح بالای کورتیزول و خوردن در ساعات بد منجر به این می شود. به همین ترتیب، استفاده اجباری از داروهای روانگردان می تواند بر وزن تأثیر بگذارد.

اگر متوجه کاهش وزن بی دلیل شدید چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست داده اید و تغییراتی در عملکرد بدن شما ایجاد شده است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراحلی را که باید برای شناسایی علت و رفع مشکل دنبال کند، می داند.

Source: www.sagligabiradim.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *