رژیم سوپ کلم چیست

تعریف سوپ کلم

رژیم سوپ کلم یکی از رژیم‌های کاهش وزن سریع است که برای مدت هفت روز اجرا می‌شود. هسته‌ی مرکزی این رژیم استفاده از سوپ کلم است و فرد می‌تواند هرچه که بخواهد از آن استفاده نماید. علاوه بر سوپ کلم چند غذای خاص دیگر هم هستند که فرد تحت رژیم باید در روزهای خاصی آن‌ها را استفاده نماید. تاکنون انواع مختلفی از این رژیم توصیه شده‌اند که به‌وسیله‌ی آن فرد قادر است در طی یک هفته 17ـ10 پوند وزن کم کند. رژیم سوپ کلم اسامی دیگری نیز دارد که عبارتند از:

منشاء رژیم سوپ کلم

رژیم سوپ کلم یکی از قدیمی‌ترین رژیم‌های کاهش وزن است که تا به امروز نیز از آن استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که اسم آن هر 10 تا 15 سال یک‌بار عوض می‌شود. بعضی از مورخان آن‌را یکی از نمونه‌های خوب افسانه‌های قدیمی می‌نامند. این افسانه‌ها اغلب داستان‌هایی هستند که به‌صورت عامیانه بین مردم بیان و منتقل شده‌اند و بعضی آن‌ها را ’اطلاعات غلط قابل قبول عموم‘ می‌نامند.

به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌داند این رژیم اولین‌بار چگونه تنظیم شد و خاستگاه آن از کجاست. طبق گفته‌ی انجمن رژیم‌شناسان امریکا این رژیم حوالی دهه‌ی 1950 به‌وجود آمده است؛ ولی تاریخچه‌ی آن به قدیم‌تر هم ممکن است برگردد. یکی از انواع آن که به‌نام ’سوپ کل سرباز پیاده نظام‘ معروف بود، در جنگ جهانی اول تهیه می‌شده است. البته در آن گوجه‌فرنگی، عصاره‌ی گوشت و ادویه‌جاتی که در سوپ‌های امروزه به‌کار می‌رود وجود نداشت.

بعد از دهه‌ی 1950، رژیم سوپ کلم تغییر شکل پیدا کرد و در اوایل دهه‌ی 1980 شکل جدیدی به خود گرفت که نه‌تنها به‌نام رژیم دالی پارتون معروف شد؛ بلکه اسامی دیگری از قبیل رژیم خطوط هوایی استواردس و رژیم مدل‌ها را نیز به خود اختصاص داد؛ این اسامی به آن دلیل به رژیم تعلق گرفتند که اکثر افراد مشهور، مدل‌ها و خلبانان باید تحت رژیم‌های سخت قرار می‌گرفتند تا وزن خود را به‌خاطر شرایط ویژه‌ی کارشان در حد خاصی حفظ کنندیا کاهش دهند. رژیم سوپ کلم در این دوره‌ی زمانی از فردی به فرد دیگر و به‌شکل فتوکپی منتقل شد. اغلب ادعا می‌شده که فرد تحت رژیم در طی هفته‌ی اول 17ـ10 پوند وزن کم می‌کند؛ چون کلم اصلاً کالری ندارد و هم‌چنین حاوی ترکیب ’معجزه‌آسای چربی‌سوز‘ است.

رژیم سوپ کلم در اواسط دهه‌ی 1990 نیز دوباره رایج شد. در آن زمان بود که دستگاه‌های فاکس و اینترنت نیز رایج شده بودند و برای مردم خیلی راحت بود که بتوانند کپی‌های آن‌را از دوستان و همکاران خود تهیه نمایند. این رژیم در مجله‌های مختلفی نیز چاپ می‌شد و به انجمن‌های پزشکی مختلف و بخش قلب بیمارستان‌های خاصی در آن دوره نسبت داده می‌شد. به‌نظر می‌رسد که این مراکز رژیم را به افراد خیلی چاق می‌دادند تا بتوانند به‌سرعت وزن خود را کم کنند و برای جراحی آماده شوند. بنابراین اسامی جدید رژیم از قبیل بیمارستان قلب منزه، رژیم اسپوکِن، رژیم انجمن قلب امریکا، رژیم مایوکلنیک و رژیم انیستیتو قلب میامی به این دلیل رایج شدند.

در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید.

مقاله های مرتبط:

شرح رژیم سوپ کلم

دستورالعمل تهیه 

اغلب انواع رژیم سوپ کلم با یک دستورالعمل تهیه‌ی سوپ شروع می‌شوند. یکی از عمده‌ترین تغییراتی که این رژیم از دهه‌ی 1950 تاکنون کرده، همین طرز تهیه‌ی سوپ بوده است. در انواع اولیه‌ی رژیم توصیه می‌شده که سوپ برای یک ساعت بپزد؛ به این صورت مقدار زیادی از ترکیبات مغذی کلم و سایر مواد موجود در سوپ از بین می‌رفتند. اما در انواع جدید سوپ زمان پخت به 15ـ10 دقیقه بعد از جوشیدن کاهش یافته است.

رژیم سوپ گل کلم

دستورالعمل استاندارد

ترکیبات مورد نیاز:

  • 6 عدد پیاز بزرگ
  • ·   2 عدد فلفل سبز
  • ·   1 یا 2 قوطی گوجه‌فرنگی خردشده (به‌شکل کنسروی)
  • یک بوته کرفس
  • یک پاکت سوپ پیاز خشک‌شده (از انواع سوپ‌های آماده)
  • یک یا دو قطعه عصاره‌ گوشت (اگر از انواع کم نمک و کم سدیم استفاده شود بهتر است)
  • یک کلم بزرگ
  • مقدار 240 میلی‌لیتر آب یا آب گوشت

طرز تهیه‌ی سوپ خیلی ساده است. سبزیجات باید همگی به قطعات ریز خرد شده و با آب (یا آب گوشت) در یک قابلمه‌ی بزرگ ریخته شوند. مواد غذایی را روی شعله‌ی اجاق گاز قرار می‌دهیم و آن‌ها را پس از جوش‌آمدن آب برای مدت 10 تا 15 دقیقه می‌پزیم تا سبزیجات نرم شوند. سپس جعفری و فلفل سبز را برای طعم بهتر سوپ به آن اضافه می‌کنیم.

براساس نوشته‌های موجود در بعضی از پایگاه‌های اینترنتی، ابتدا باید سبزیجات را به قطعات کوچک خرد کنیم و بعد از آن‌ها را در قابلمه‌ بزرگی ریخته و با آب مرغ و گوجه‌فرنگی‌ها می‌پوشانیم. این ترکیب با حرارت کم و برای مدت 15 دقیقه باید بجوشد.

طرز تهیه‌ی این سوپ عبارت است از خردکردن سبزیجات و ریختن آن‌ها در یک قابلمه‌ی بزرگ و پوشاندن آن‌ها با آب، سوپ آماده، عصاره‌ی گوشت و گوجه‌فرنگی. در صورت نیاز می‌توان به آن باز هم آب اضافه کرد تا تمام سبزیجات پوشانده شوند. این مخلوط باید با حرارت کم برای مدت 15 دقیقه پخته شود تا سبزیجات کاملاً نرم بشوند.

برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی سوپ کلم

افراد تحت رژیم باید دستورات غذای خاصی را در هر روز از رژیم رعایت کنند و البته مجاز هستند هر مقدار که مایل باشند از سوپ کلم استفاده نمایند.

قرص‌های رژیم سوپ کلم

قرص‌های رژیمی سوپ کلم که به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسند، جایگزین سوپ تازه شده و در واقع همان عصاره‌ی خشک‌شده‌ی سوپ هستند. تاریخچه‌ی کشف این قرص‌ها به بانویی برمی‌گردد که برای ارتش غذاهای آماده تهیه می‌کرد. وی می‌گوید که در آن زمان سعی می‌کرده سوپ کلم را در فر به‌صورت خشک‌شده در بیاورد و آن‌را به‌صورتی تهیه کند که پس از آن‌که عصاره‌ی سوپ در آب ریخته شد، طعم سوپ اصلی را داشته باشد.

او با کمک یکی از تولیدکنندگان محلی آن‌را به‌صورت قرص در آورد و بسته‌بندی کرد. ادعا شده که قرص‌های سوپ کلم به کاهش وزن کمک می‌کنند، چون چربی بدن را ذوب کرده، اشتها را کم می‌کنند، افسردگی را درمان کرده و دستگاه گوارش را ضدّ سم‌سازی می‌نمایند. هم‌چنین ادعا شده که این سوپ سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از فرد در مقابل سرطان حفاظت می‌کند.

عملکرد

رژیم سوپ کلم فقط برای مدت کوتاهی قابل اجرا است. معمولاً گفته شده که این رژیم روش سریع کاهش وزن پس از یک دوران بیش‌خواری (مثل تعطیلات) است؛ و یا این‌که به فرد کمک می‌کند برای مناسبت خاصی تناسب اندام خود را به‌دست بیاورد. بعضی از پایگاه‌های اینترنتی ادعا می‌کنند که سوپ کلم می‌تواند برای نگهداری وزن یا تغذیه‌ی طولانی‌مدت فرد مفید باشد. یکی از کتاب‌های منتشرشده در سال 1997 و نسخه‌ی جدید آن در سال، 2004 روش مناسبی برای نگهداری وزن پس از استفاده از رژیم سوپ کلم ارایه داده است.

مزایا

رژیم سوپ کلم برای بعضی از افراد روش خیلی خوبی است تا بتوانند وزن خود را در مدت کوتاهی کاهش دهند. بعضی هم عقیده دارند که این رژیم غذایی روش مناسبی برای رهایی از مصرف غذاهای بی‌خاصیت یا غذاهای آماده است و نیازی به مواد گران‌قیمت، دستورالعمل پیچیده یا سرکوب‌کننده‌های اشتها ندارد. هم‌چنین این سوپ را می‌توان در یخچال یا فریزر نگهداری کرد و برای وعده‌های بعد نیز مصرف نمود.

  • TWA Stewardess Diet . Model’s Diet
  • Dolly Parton Diet . Military Cabbage Soup Diet
  • Mayo Clinic Diet . Sacred Heart Hospital Diet
  • Miami Heart Institute Diet . Spokane Diet
  • Fat Burning Diet . T. J.’s Miracle Soup Diet . The Skinny

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *