رژیم دین اورنیش

تعریف رژیم دین اورنیش

رژیم دین اورنیش که بر عبارت بیش‌تر بخورید، وزن کم کنید تأکید دارد، بیش‌تر از محصولات گیاهی کم‌چرب، روغن‌ها و کربوهیدرات ساده تشکیل شده که فرد به‌وسیله‌ی آن بدون این‌که احساس گرسنگی و خالی بودن معده کند، بتواند وزن کم کند.

این رژیم هم‌چنین بر روش‌های کاهش استرس و انجام تمرینات ورزشی تأکید می کند. دین اورنیش، نه تنها این روش رژیمی را برای کاهش وزن توصیه می کند، بلکه عقیده دارد که می تواند بعضی از انواع بیماری های قلبی را از بین برده یا از آن‌ها پیشگیری کند.

در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید

منشاء رژیم دین اورنیش

دین اورنیش استاد پزشکی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و یکی از پزشکان آن منطقه است که در رشته هنر از دانشگاه تگزاس فازغ‌التحصیل شد و پس از آن به دانشکده پزشکی هاروارد رفت. او آموزش‌های پزشکی بیش‌تری در بیمارستان عمومی ماساچوست دیده است. دین اورنیش موسس و رئیس انستیتو تحقیقات پزشکی پیشگیری در کالیفرنیا است.

هنگامی که دکتر دین اورنیش دانشجوی پزشکی بود، به بیماری‌های قلبی علاقه زیادی پیدا کرد. در سال 1978 او شروع به انجام تحقیقات درخصوص بیماران مبتلا به اختلالات قلبی عروقی کرد. او رژیمی را ابداع کرد  که چربی بسیار کم داشت و کاملاً از مواد گیاهی تشکیل شده بود.

سپس اثرات آن را روی علایم گزارش‌شده توسط بیمارانش مورد بررسی قرار داد. بیماران هم‌چنین تعداد زیادی از تکنیک های کاهش استرس را آموختند. او پس از مطالعه خود متوجه شد که این رژیم در تعدادی زیادی از افراد باعث کاهش علایم بیماری شده است.

این در واقع ابتدای تحقیقات دکتر دین اورنیش روی رژیم کم‌چرب همراه با مقادیر کم گوشت بر کاهش وزن، سلامتی و بیماری های قلبی بود. این تحقیقات پایه رژیم “بیش‌تر بخورید، وزن کم کنید” او شدند.

در طول سالیان، دکتر اورنیش کتاب‌های متعددی منتشر کرد و رژیم دین اورنیش را با اسامی مختلف به مردم توصیه نمود. تمام این رژیم‌ها بر یک اساس بودند.آن‌ها تغییرات کوچکی کرده و اندکی تفاوت داشتند.

به‌عنوان مثال، رژیم غذایی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دکتر اورنیش حاوی مقدار کمی گوشت یا ماهی است؛ در حالی که رژیم بهبودی بیماری های قلبی او کاملاً گیاهخواری است.

شرح رژیم دین اورنیش

دکتر اورنیش رژیم “بیش‌تر بخورید، وزن کم کنید” ( رژیم دین اورنیش ) را به‌گونه‌ ای تنظیم کرده که گزینه‌های متعددی داشته و از قوانین و محدودیت‌های شدید تبعیت نمی کند.او عقیده دارد که چون مردم اهداف متفاوتی دارند که از کاهش وزن متوسط گرفته تا بهبودی بیماری قلبی متغیر است.

هیچ رژیم خاصی نمی تواند برای همه قابل استفاده باشد. او هم‌چنین بر تغییرات کلی سبک زندگی تأکید می کند، که نه‌تنها شامل مواد غذایی مصرفی می شود، بلکه بر کاهش استرس، تمرینات ورزشی متوسط و در صورت امکان ترک سیگار نیز تأکید دارد.

اصلی‌ترین بخش رژیم دین اورنیش استفاده از سبزیجات بیش‌تر و محصولات گوشتی کم‌تر است. برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را تا حدی کم کنند، این به معنی استفاده از مقادیر کم گوشت مرغ لخم یا ماهی در کنار شیر بدون چربی و سفیده‌ی تخم‌مرغ است. اما کسانی که وضعیت‌شان وخیم‌تر است، باید کاملاً رژیم گیاهخواری داشته باشند (یعنی این‌که اصلاً گوشت و محصولات حیوانی مصرف نکنند).

در رژیم دین اورنیش مقدار خیلی کمی چربی دارد؛ به‌عبارت دیگر کم‌تر از 10% کالری کل از چربی تأمین می‌شود.

 

در انواع سخت‌تر رژیم فرد اصلاً نباید از مغزها، دانه‌ها و آواکادو استفاده کند و فقط مصرف مقدار کم روغن ماهی به‌طور روزانه مجاز است؛ چون بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از این روغن سودمند بوده و از بیماری های قبلی پیشگیری می کند.

غذاهایی که مصرف آن‌ها توصیه می شوند تقریباً شامل تمام میوه‌ها و سبزی ها هستند. اما آن‌هایی که مصرف‌شان خیلی تأکید شده شامل سبزیجات برگی، محصولات سویا و غلات کامل هستند. غلات کامل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که با فرآیندکردن آن‌ها از بین می روند. این مواد غذایی عبارتند از برنج قهوه‌ ای، سبوس جو و سبوس گندم.

این محصولات کند تر ازغلات فرآیند شده توسط بدن تجزیه می شوند؛ به‌عبارت دیگر انرژی آن‌ها کندتر از غلات فرآیند شده آزاد شده و برای مدت طولانی تری در دسترس بدن است.

بخشی از رژیم غذایی که حاوی غذاهای فرآیند شده و محصولات حیوانی است معمولاً کالری بیش‌تر و چربی زیادتری نسبت به غذاهای ساده‌تری که عمدتاً از سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها و سویا تشکیل شده‌اند،دارد.

به‌ عبارت دیگر فرد می تواند مقدار بیش‌تری غذا مصرف کند، در حالی که کالری و چربی کم‌تری وارد بدن او می شود. این کلید عقیده‌ ای بود که دکتر اورنیش در رژیم اورنیش عنوان میکرد، یعنی بیش‌تر بخورید، اما هنوز وزن کم کنید. استفاده بیش‌ترازغذاهای کم‌کالری به آن معناست که معده فرد پر است و از احساس گرسنگی در وی جلوگیری می‌شود.

رژیم دین اورنیش نه‌ تنها برغذاها تأکید دارد، بلکه توصیه‌های نیز برای تغییر سبک زندگی می کند. او توصیه می کند که روزانه 30ـ20 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط مثل پیاده‌روی انجام شود. او هم‌چنین پیشنهاد می کند که تغییرات کوچکی در سبک زندگی ایجاد شود، از قبیل انجام ورزش بیش‌تر مثل دورتر پارک کردن ماشین برای رسیدن به مقصد یا استفاده از پله‌ها به جای آسانسور.

این نوع تمرینات ورزشی روزانه می تواند کالری مصرفی را بیش‌تر کرده و به فرد در کاهش وزن کمک کند.

تکنیک های کاهش استرس یکی از اجزای مهم تغییرات سبک زندگی هستند. او عقیده دارد که حتی اگر دقایقی صرف یوگا، تنفس عمیق یا مراقبه شود، می تواند اثرات مفیدی بر سلامت جسم و ذهن داشته باشد. او هم‌چنین به صراحت توصیه می کند که افراد سیگار را ترک کنند.

عملکرد

رژیم دین اورنیش می تواند برای کاهش وزن اصولی یا اهداف دیگر زندگی سالم از قبیل پیشگیری و بهبودی بیماری های قلبی عروقی استفاده شود.

مزایا

از آن‌جایی که این رژیم عمدتاً از محصولات گیاهی تشکیل شده است، به‌نظر می رسد که حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات مفید برای سلامتی از قبیل آنتی اکسیدان‌ها و فیبرغذایی بوده و موادی که برای سلامتی مضر هستند، از قبیل چربی و کلسترول، را به میزان کمی دارد.

با پیروی از توصیه‌های ورزشی فرد می تواند از مزایای زیاد آن‌ها بهره ببرد. 30ـ20 دقیقه پیاده‌روی در روز به‌جای کم تحرکی مطلق می تواند اثرات زیادی بر سلامتی فرد گذاشته و حتی احتمال مرگ زودرس را به نصف می رساند.

با  وجودی که رژیم اورنیش در کاهش وزن و ارتقای سلامت عمومی مؤثر است، اما در تحقیقات دیده شده که این رژیم می تواند از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرده و حتی آن‌ها را بهبود بخشد.

دکتر اورنیش و همکارانش تحقیقات زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند نشان دهند رژیم گیاهخواری مطلق آن‌ها نه‌ تنها می تواند از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند و از شدیدترشدن آن‌ها بکاهد، بلکه می تواند وضعیت رگ‌های خونی را بهبود بخشیده و اجازه دهد جریان خون با کفایت بیش‌تری در آن‌ها صورت پذیرد.

رژیم دین اورنیش هم‌چنین معتقد است که می تواند در پیشگیری و بهبود سایر بیماری ها از قبیل سرطان پروستات مؤثر باشد.

ارائه انواع رژیم های لاغری در سایت بهزیستن کلیک کنید رژیم اتکینز ، رژیم گروه خونی ،کاهش وزن در مردان، رژیم لاغری یک هفته ای
رژیم گیاهخواری ، رژیم حاملگی و ..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *