Login

Register

Login

Register

رژیم آکنه Acne diet

رژیم آکنه Acne diet

رژیم آکنه Acne diet 1100 734 مرکز سلامتی بهزیستن

شرح

رژیم آکنه یا به‌عبارت دقیق‌تر رژیم بدون آکنه در واقع روش غذا خوردنی است که توسط آن فرد آکنه‌ی کم‌تری خواهد داشت. هنوز تأثیر رژیم روی آکنه مورد شک و تردید است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که هر آن‌چه فرد می‌خورد بر پوست تأثیر می‌گذارد.

با مطالعه‌ی تحقیقات انجام‌شده از ۴۰ سال پیش تاکنون، پزشکان متخصص پوست تأثیر غذاهایی که در جلوگیری از آکنه مؤثرند را مورد بررسی قرار داده‌اند. در کتاب ’رژیم بدون آکنه‘ که توسط دکتر دین گودل نوشته شده چنین توصیه‌هایی دیده می‌شود. او می‌گوید باید رژیم کم‌چرب و پُرفیبر بوده و در کنار آن از بادام‌زمینی، غذاهای سرخ‌شده، نمک زیاد، مواد لبنی، غذاهای حاوی شکر تصفیه‌شده و پُرکربوهیدرات پرهیز شود.

 

پیدایش

از آن‌جا که مردم مختلف در دنیا بدن‌شان دارای جوش می‌شده، تلاش‌هایی نیز برای پاکسازی و جلوگیری از آن‌ها نیز صورت می‌گرفته است، تا جایی که از ۵۰ سال پیش تاکنون تحقیقات در این خصوص شکل جدی‌تری را به خود گرفته است. یکی از اولین مطالعاتی که انجام گرفت بر شکلات تمرکز داشت. این مطالعه نشان داد که شکلات تأثیری در بروز آکنه ندارد. پس از آن در سایر مطالعات نیز این اثر تأیید شد.

در درجه‌ی اول درمان آکنه مورد تأکید محققان قرار داشت. بنابراین در بعضی از مطالعات تأثیر مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعات دیگر تأثیر فرهنگ‌ها و زندگی در مناطق مختلف از قبیل جزایر اقیانوس آرام یا افریقا که در مردم‌شان آکنه وجود ندارد مورد بررسی قرار گرفت. وقتی رژیم این افراد با رژیم غربی مورد مقایسه قرار گرفت، تفاوت‌های معنی‌دار و چشمگیری در تغذیه‌شان مشاهده گردید. مردم آن مناطق که اصلاً آکنه نداشتند عمدتاً رژیم‌هایشان از منابع گیاهی بود و چربی و شکر کم‌تری مصرف می‌کردند. رژیم غربی سرشار از موادی مثل گوشت‌ها، چربی‌های اشباع، شکر تصفیه‌شده و غذاهای فرایندشده است. با مقایسه‌ی این دو رژیم توصیه‌هایی جهت جلوگیری از آکنه پیشنهاد گردید.

 

توصیف

با درنظرگرفتن نتایج مطالعات متعدد انجام‌شده توسط متخصصان پوست و تغذیه، لیستی از غذاهایی که باید از آن‌ها پرهیز شود به‌علاوه ویتامین‌ها و مواد معدنی که ضروری است به شرح زیر تهیه گردید:

  • روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید؛ فیبر کمک می‌کند که کولون تمیز شده و از سموم ایجاد شده در بدن قبل از آن‌که به پوست برسند می‌کاهد.
  • رژیم کم­چرب داشته باشید؛ در مناطقی که مردم عمدتاً رژیم کم‌چرب داشته‌اند آکنه‌ی کم‌تری نیز مشاهده شده است. غذاهای پُرچرب سطح هورمون‌هایی که ایجاد آکنه می‌کنند را در بدن افزایش می‌دهند.
  • بادام‌زمینی و محصولات آن را مصرف نکنید؛ در مطالعه‌یی که روی ۵۰۰ فرد بالغ انجام شده، دیده شد که بادام‌زمینی باعث ایجاد آکنه شده است.
  • غذاهای سرخ‌کرده مصرف نکنید؛ غذاهای سرخ‌شده میزان بروز آکنه را زیاد می‌کنند.
  • مصرف نمک، خصوصاً نمک یددار را کاهش دهید؛ در بسیاری از افراد دیده شده که مصرف زیاد ید که در نمک یددار وجود دارد موجب افزایش احتمال بروز آکنه گردیده است.
  • از غذاهای پُرنمک از قبیل چیپس، گوشت‌های نمک سودشده، غذاهای کنسروی و پاپ‌کورن نمک‌دار پرهیز کنید؛ این غذاها سرشار از نمک و در بعضی موارد چربی هستند.
  • از مواد لبنی از قبیل شیر، پنیر و بستنی پرهیز کنید.
  • از کربوهیدرات‌های فرایندشده از قبیل انواع نوشابه‌ها، شکلات و آب‌نبات پرهیز کنید؛ غذاهای پُرکربوهیدارت سطح انسولین خون را بالا می‌برند و به‌واسطه‌ی تغییرات هورمونی انجام شده میزان بروز آکنه زیاد می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، مصرف مکمل‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند:

  • ویتامین A (مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند سمی باشد).
  • ویتامین E
  • ویتامین B6
  • سلنیوم
  • روی
  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • کروم

 

عملکرد

هنوز پزشکان در خصوص این‌که رژیم می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند با هم توافق ندارند. به‌عنوان مثال طبق تحقیقات انجام‌شده شکلات ایجاد آکنه نمی‌کند. آکنه زمانی‌که غدد چربی پوست شروع به تولید چربی می‌کنند ایجاد می‌شود. این غدد توسط هورمون‌هایی که در دوران بلوغ فعال می‌شوند چربی ترشح می‌کنند و همین مسأله باعث می‌شود که در دوران بلوغ میزان آکنه زیادتر شود. چربی‌های تولیدشده توسط غدد چربی سلول‌های مرده پوستی را در خود نگه می‌دارند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. وقتی این باکتری‌ها که Acne Vulgaris نام دارند،‌ زیاد شدند، سعی می‌کنند که از پوست خارج شوند و به این صورت جوش را ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات وقتی باکتری‌ها رشد می‌کنند، بدن گلبول‌های سفید را برای مبارزه با آن‌ها به آن ناحیه می‌فرستد و بنابراین در طی این فرایند طبیعی بدن جوش‌های بزرگ و کیست مانند و دردناکی از لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شوند. شکلات به‌تنهایی ایجاد آکنه نمی‌کند، اما چربی و شکر موجود در آن ایجاد آکنه می‌کند.

محدودکردن بعضی از غذاها در رژیم روزانه و افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی موجب کاهش میزان چربی تولیدشده در پوست و بروز آکنه می‌شود. با این حال تداخل رژیم و آکنه بسیار پیچیده است. اگر غذای چرب مصرف شود، چربی غذا مستقیماً به پوست نمی‌رود و چربی پوست را زیاد نمی‌کند؛ اما افزایش چربی خون تولید هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون را زیاد کرده که خود آکنه را تشدید می‌کند.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات آکنه را تشدید می‌کنند. این غذاها سطح انسولین را افزایش داده و به‌دنبال آن سطح هورمون‌ها در خون بالا می‌رود.

تمام کربوهیدرات‌ها بد نیستند. بعضی از آن‌ها کندتر هضم می‌شوند و قند خون را کندتر از بقیه بالا می‌برند. در مطالعات معمولاً از شاخص گلیسمی برای درجه‌بندی کربوهیدرات‌ها از لحاظ اثری که بر قند خون دارند استفاده می‌شود.

شاخص گلیسمی در محدوده ۱۰۰ـ۰ طبقه‌بندی شده است. هرچه شاخص گلیسمی غذا بالاتر باشد سریع‌تر تجزیه شده و قند خون را با سرعت بیش‌تری بالا می‌برد. وقتی قند خون به‌سرعت بالا رفت بدن انسولین ترشح می­کند تا سطح قند خون را پایین بیاورد. انسولین هورمونی است که قند (گلوکز) را از خون برداشته و به سلول‌ها تحویل می‌دهد تا برای تولید انرژی یا ذخیره به‌شکل چربی استفاده شود. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند به‌آهستگی تجزیه شده و انسولین نیز به‌آهستگی زیاد می‌شود. به‌عبارت دیگر انسولین کم‌تری نیاز دارند.

غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند عبارتند از: نان سفید، برنج سفید و سیب‌زمینی سفید (بسته به نوعی‌که پخته شده باشد)، آبجو، محصولات تهیه‌شده از ذرت و موادی که از شکر تصفیه‌شده تهیه شده‌اند. غذاهایی که شاخص گلیسمی متوسط دارند عبارتند از: نان‌های تهیه‌شده از غلات کامل و ماکارونی تهیه‌شده از غلات کامل، برنج قهوه‌یی، سیب‌زمینی شیرین، دانه‌های سبز، بسیاری از میوه‌ها (خصوصاً وقتی به‌تنهایی خورده شوند) و ماست. بسیاری از این غذاها در لیست غذاهایی هستند که باید پرهیز شوند.

غذاهای با شاخص پایین یا صفر عبارتند از: دانه‌ها و مغزها، حبوبات از قبیل لوبیای سیاه و عدس، چاودار، سبزیجات سبز و زردآلو. این غذاها تأثیر نامطلوب بر بروز آکنه ندارند.

غذاهای غنی از فیبر شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند؛ چون فیبر زمان هضم و جذب را زیاد می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که وجود چربی‌هایی از قبیل روغن زیتون زمان هضم را کندتر کرده و قند خون را به‌آهستگی بالا می‌برند. شاخص گلیسمی باید در کنار رژیم آکنه مورد توجه قرار گیرد.

 

مزایا

با وجودی که متخصصان پوست زیاد به تأثیر رژیم آکنه اعتقادی ندارند، ضرری هم از رعایت رژیم سرشار از سبزی‌ها و میوه‌ها و محدود از غذاهای فرایندشده دیده نشده است. مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین از سایر بیماری‌ها از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی جلوگیری می‌کند.

 

موارد احتیاط

محدودیت مواد لبنی در رژیم باعث کاهش کلسیم دریافتی می‌گردد؛ بنابراین باید فرد از مکمل کلسیم استفاده کند تا نیاز روزانه‌اش تأمین شود. دریافت کم کلسیم می‌تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد.

مکمل روی می‌تواند ناراحتی گوارشی ایجاد کند. در این رژیم توصیه ‌شده روزانه بیش‌تر از mg30 روی مصرف نشود.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. یعنی این‌که مقادیر زیاد آن در بدن ذخیره شده و در ادرار دفع نمی‌شود. مصرف مقدار زیاد آن خطرناک است. پس باید قبل از آن با پزشک مشورت شود. زنان حامله یا کسانی که قصد باردارشدن دارند نباید از مکمل آن استفاده کنند. چون مقادیر زیاد آن نقص مادرزادی در جنین ایجاد می‌کند.

 

خطرات احتمالی

خطر این رژیم کم است و بیش‌تر مربوط به دریافت روی زیاد، ویتامین A و کلسیم می‌شود. مصرف مقدار زیاد روی از جذب مس در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از این حالت باید از مکمل‌هایی استفاده شود که بر روی آن قید شده از جذب مس جلوگیری نمی‌کند.

مقادیر زیاد ویتامین A مسمومیت‌زا است. بسیاری از داروهای ضدّ آکنه حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند. قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین A باید با پزشک مشورت شود.

محدودیت دریافت کلسیم باعث ایجاد کمبود و خطرات زیادی برای سلامتی فرد می‌شود. بنابراین استفاده از مکمل ضروری به‌نظر می‌رسد.

مقادیر زیاد ویتامین A اگر در دوران بارداری مصرف شود باعث ایجاد نقص در جنین خواهد شد. زنان حامله در هیچ حالتی نباید از مکمل‌های حاوی ویتامین A استفاده کنند.

 

تحقیقات و پذیرش عمومی

پذیرش عمومی

در حالی‌که بسیاری از متخصصان پوست به تأثیر رژیم بر بروز آکنه اعتقادی ندارند، اما خیلی از آن‌ها نیز در کنار درمان‌های پزشکی از توصیه‌های رژیمی برای بیماران استفاده می‌کنند.

امروزه کاملاً مشخص شده که مکمل‌های روی و ویتامین A تعداد و شدت آکنه‌ها را کم می‌کنند. در واقع، داروهای Acutane و Retin A هر دو از ویتامین A ساخته شده و برای درمان آکنه استفاده می‌شوند.

 

تحقیقات

مطالعات اولیه در خصوص رژیم غذایی و آکنه بر روی غذاهای خاصی که تصور می‌شد باعث تشدید آن می‌شوند، متمرکز بود. دراکثر این مطالعات شواهدی دال بر این که غذاهای خاصی باعث افزایش ابتلا به آکنه شوند به دست نیامده است.

مطالعات در خصوص رژیم غذایی گروه‌های مختلف قومی با شیوع اندک آکنه، پایه اکثر رژیم‌های آکنه را به خود اختصاص می‌دهند.

دیدگاهی بنویسید