رژیم دوران حاملگی

رژیم دوران حاملگی چیست؟یک رژیم سالم در طی رژیم دوران حاملگی برای تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز مادر و کودک در حال رشد او ضروری است.تصور غلط رایجی که وجود دارد این است که زنان باردار باید برای دو نفر غذا بخورند. در حقیقت اکثر مواد مغذی که بیش‌تر از مواقع عادی دررژیم دوران حاملگی لازم هستند می توانند با انتخاب غذاهای مناسب و مصرف یک رژیم با کیفیت و غنی از مواد مغذی تأمین شوند.

با این حال برخی توصیه‌های خاص نیز وجود دارند که شامل دریافت مکمل­ هایی از قبیل اسیدفولیک در اوایل بارداری جهت کاهش خطر نقایص لوله‌ی عصبی از قبیل اسپینابیفیدا می ­شوند.

هم‌چنین برای زنان باردار اهمیت دارد که به‌منظور جلوگیری از مسمومیت غذایی ناشی از باکتری­های خطرناک یا آلودگی های موجود در غذا که می تواند برای خود آن‌ها و کودک در حال رشدشان مضر باشد بهداشت مواد غذایی را رعایت نمایند.

منشاء رژیم دوران حاملگی

نیاز به یک رژیم سالم و متعادل درطی رژِیم دوران حاملگی به‌ خوبی معلوم بوده و توصیه‌های غذایی و رژیمی مربوط به آن به سال‌ها قبل باز می گردند.به‌عنوان مثال در کشور انگلستان کمیته‌ جنبه‌های درمانی سیاست غذایی توصیه‌های به‌ خصوصی برای دریافت مواد مغذی در جمعیت عمومی و هم‌چنین در زنان باردار را در سال 1991 ارایه نموده است.با این حال در سال‌های اخیر توجهات بیش­تری در خصوص خطرات بالقوه‌ی مواجهه با برخی ترکیبات خاصی از قبیل کافئین و الکل در دوره‌ی بارداری به‌وجود آمده است و تأییدهای بیش‌تری در خصوص احتمال نقش برخی از مواد مغذی در اطمینان از سلامت بارداری حاصل شده است.به‌عنوان مثال امروزه به‌خوبی شناخته شده است که مکمل اسیدفولیک در زمان مشخص طبق تجویز دکتر بسیار موثر است.

گرچه زنان باردار لازم نیست برای دو نفر غذا بخورند ولب یک رژیم  غذایی سالم، متعادل و متنوع که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد هم برای مادر و هم برای کودک او اهمیت دارد.رژیم غذایی مادر باید انرژی کافی و مواد مغذی کافی برای نیازمندی‌های عادی و پایه‌ی مادر به‌اضافه‌ ی نیازمندی های جنین در حال رشد را تأمین نموده و مادر را در ذخیره‌ی مواد مغذی مورد نیاز برای تکامل جنین و هم‌چنین برای دوره‌ی شیردهی توانا سازد.زنان باردار و هم‌چنین زنانی که قصد بارداری دارند باید یک رژیم سالم و متعادل را پیگیری نمایند. این امر با تعقیب برخی راهکارها که برمبنای 5 گروه عمده‌ی غذایی پایه‌گذاری شده است قابل دستیابی است.

دریافت انرژی و اضافه‌کردن وزن رژیم دوران حاملگی

نیازمندی انرژی در طی بارداری افزایش اندکی پیدا می کند. نیاز بیش‌تر بدن به برخی از مواد مغذی از قبیل آهن و کلسیم بدون افزایش دریافت آن‌ها می‌تواند برطرف شود.این مسأله به این خاطر است که بدن تطابق پیدا کرده و در جذب و استفاده از این مواد مغذی در طی بارداری کفایت بیش‌تری پیدا می‌کند.با این حال برای برخی مواد مغذی از قبیل پروتئین، برخی ویتامین‌ها، افزایش دریافت برای رژیم دوران حاملگی ضروری است.برای برخی از این مواد مغذی از قبیل پروتئین، اکثر زنان دریافت کافی دارند. ولی برای برخی دیگر از قبیل فولات تطابق‌های رژیمی در جهت اطمینان از دریافت کافی آن‌ها ضروری است که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند.

هزینه‌ی کلی انرژی رژیم دوران حاملگی در حدود 321 مگاژول (در حدود 7700 کالری) است. با این حال در عمل اختلاف‌های قابل توجهی بین نیازهای انرژی افراد مختلف در طی دوران بارداری وجود دارد چون زنان خودشان در میزان انرژی متابولیسم پایه،‌ میزان چربی ذخیره‌ای بدن و سطح فعالیت فیزیکی با هم تفاوت دارند.در انگلستان توصیه بر این است که زنان در طی سه ماهه‌ی سوم بارداری روزانه مقدار مشخصی کیلوکالری بیش‌تر دریافت کنند ولی این توصیه‌ با این تصور صورت گرفته است که زنان سطح فعالیت فیزیکی خود را طی بارداری کم می‌کنند .

از این‌ رو زنانی که میزان فعالیت فیزیکی خودشان را کم نمی‌کنند یا دچار کمبود وزن هستند باید بیش‌تر از این مقدار دریافت کنند. انجمن رژیم‌شناسان امریکا (ADA) توصیه بر افزایش دریافت انرژی در سه ماهه‌ی دوم و سوم به میزان 300 کیلوکالری برای زنان بزرگسال و مقدار مشخصی کیلوکالری برای نوجوانان باردار (کم‌تر از 14سال) می کند ولی با این حال تفاوت‌های فردی هم‌چنان مورد تأکید است.و همچنین می تواند با رژیم های دیگر از قبیل رژیم گیاهخواری و دیگر رژیم ها وجه اشتراکی هم داشته باشد.که شما می توانید با وارد شدن به صفحه اصلی سایت و مشاهده رژیم ها آنها را با هم مقایسه نمایید.

یک راهکار مناسب برای زنان باردار این است که با احساس گرسنگی غذا بخورند. اگر افزایش وزن مناسب بود در این صورت دریافت انرژی کافی بوده است.برای زنان با وزن مناسب قبل از بارداری، اضافه‌ وزن متوسط 12 کیلوگرم (بین 10 تا 14 کیلوگرم) در ارتباط با حداقل خطر عوارض دوره‌ی بارداری و زایمان قرار می گیرد و کمینه خطر تولد نوزاد کم‌ وزن را به‌وجود می‌آورد.

با این حال زنان با وزن طبیعی اضافه‌ وزن‌های متنوعی در دوره‌ ی بارداری دارند. زنانی که وزن بیش‌تری در طی دوره‌ ی بارداری کسب می کنند، احتمال بیش‌تری دارد به‌ دنبال زایمان چاق یا با اضافه‌ وزن باقی بمانند. ولی با این­حال دوره‌ی بارداری زمان رژیم‌ دوران حاملگی یا محدودکردن دریافت غذایی نیست چون موجب تأمین ناکافی مواد مغذی هم برای مادر و هم جنین می‌شود. توصیه‌های پزشکی در صورت اضافه‌ وزن بیش‌ازحد در دوره‌ی بارداری باید مورد توجه قرار گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *